درمان HPV با واکسن گارداسیل

ویروس HPV چه علائمی در زنان دارد؟ آیا این ویروس فقط مختتص به زنان است؟ از واکسن گارداسیل چه استفاده ای می شود؟  ویروس پاپیلومای انسانی یکی از شایع ترین ویروس هایی است که راه تماس جنسی منتقل می شود. این ویروس نقش مستقیمی در ایجاد بیماری هایی نظیر سرطان دهانه رحم و یا زگیل تناسلی دارند.

اول از همه لازم است بدانید این ویروس از راه تماس های جنسی منتلق می شود. بنابراین فرد مبتلا به عفونت می تواند ویروس را به فرد دیگر از راه انواع رابطه جنسی منتقل کند. متاسفانه در خیلی از موارد فرد مبتلا به عفونت از بیمواری خود مطلع نیست. بنابراین به بدون اینکه تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد این ویروس را به شریک جنسی خود منتقل می کند.

تشخیص HPV

متاسفانه این ویروس تشخیص داده نمی شود!! چرا که آزمایش و غربالگری های لازم دراین زمینه متاسفانه انجام نمی شود. زمانی که این ویروس باعث ایجاد بیماری های دیگر نظیر زگیل تناسلی شد، معمولا برای درمان آن اقدام می شودلازم ایت بدانید در صورتی که ویروس پاپیلومای انسانی درمان نشود بعد از دوسال می تواند حتی باعث ایجاد سرطان شود. البته این زمان متغیر است.

✔️ اما می دانید درمان زگیل تناسلی چگونه انکان پذیر است؟

برای تشخیص HPV چه آزمایشی بدهیم؟

غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید. انجام تست پاپ اسمیر به تشخیص این ویروس کمک می کند. بنابراین اگر از نظر جنسی فعال هستید، این غربالگری ها را جدی بگیرید.

در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید. با اینکه کاندوم به طور کامل جلوی انتقال این ویروس را نمی گیرد. اما امکان ابتلا به آن را کاهش می دهد.

واکسن HPV بزنید…

ویروس اچ پی وی انواع مختلفی دارد. این واکسن برای درمان 4 نوع از این ویروس تجویز می شود. قبل از آنکه در معرض این وبروس قرار بگیرید باید این واکسن را تزریق کنید.

واکسن پیشگیری hpv

همه چیز درباره واکسن گارداسیل

اگر از نظر جنسی فعال هستید واکسن گارداسیل بزنید. این واکسن تا حد زیادی احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش می دهد. زمان تزریق این واکسن زمانی است که شما روبط جنسی را تجربه می کنید و معمولا از 21 سالگی تا 63 سالگی برای رعایت سلامت شخصی استفاده می شود. ابن واکسن برای نوجوانان هم تزریق می شود و گفته می شود برای تزریق آن از سن 9 تا 26 سالگی اقدام کنید.

این واکسن در زبان عامیانه به واکسن زگیل تناسلی هم معروف است.

واکسن گارداسیل برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

• اگر بیماری زمینه ای دارید و دارای بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن هستید، این واکسن را تزریق نکنید.
  • اگر در دوران بارداری هستید، از تزریق این واکسن خودداری کنید.
  • اگردردوران شیردهی هستید، از تزریق این واکسن خودداری کنید.
  • اگر هر گونه حساسیت دارید و یا از دارو خاصی استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر بدن شما پس از تزریق به دوز اول واکنش های آلرژیک نشان داد،  برای تزریق دوز دوم باید صبر کنید.
  • حتی در صورتی که قصد بارداری دارید، بهتر ایت پزشک خود را در این زمینه مطلع کنید.

واکنش های آلرژیک شامل تنگی نفس و تورم صورت و گلو است. در صورت مشاهده این علائم باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

در نظر داشته باشید بهترین زمان برای تزریق این واکسن قبل از شروع فعالیت های جنسی شخص است.

واکسن گارداسیل در چند نوبت تزریق می شود؟

معمولا این واکسن در سه نوبت تزریق می شود. چیزی حدود 6 الی 8 ماه طول می کشد که بتوانید دوره واکسیناسیون خود را به پایان برسانید.

واکسن گارداسیل

عوارض واکسن گارداسیل

این واکسن مانند دیگر واکسن ها عوارض موقت دارد. عوارض موقت تزریق این واکسن ممکن است شامل حالت تهو، قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن و همچنین درد در این ناحیه که ممکن ایت در کل دست خود آن را احساس کنید. آیا این واکسن عوارض بلند مدت دارد؟

هر واکسن و یا دارویی عوارض نادر دارد. عوارض نادر تزریق این واکسن هم تنگی نفس است. یک ده هزارم امکان دارد شما به عارضه مبتلا شوید.

سوالات متداول در ارتباط با تزریق این واکسن و ویروس اچ پی وی

(Visited 217 times, 2 visits today)

متخصص زنان و زایمان و نازایی (جراح زیبایی زنان)

فارغ التحصیل مجموعه مدارس استعدادهای درخشان ( سمپاد ) دبیرستان فرزانگان که در سال ۷۹ وارد رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم و در سال ۸۷ با توجه به سطح بالای نمرات بعنوان ده درصد دانشجویان برتر اجازه شرکت مستقیم در آزمون دستیاری رو پیدا کردم و وارد رشته زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ، بیمارستان امام خمینی شدم .