علت خارش واژن و درمان آن

خارش واژن

به طور کلی خارش در هر نقطه از بدن آزار دهنده است اما این اتفاق در قسمتی حساس از بدن همانند: ناحیه واژینال زمانی که اتفاق می افتد ناراحتی و کلافگی خانم ها را دو چندان می کند.

همین طور اغلب خانم ها حداقل یک مرتبه در طول زندگی خود دچار خارش ناحیه واژن شده اند این خارش اغلب موقت و کوتاه مدت بوده است طوری که به صورت خود به خود بهبود پیدا می کند و در چنین مواقعی جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود تا زمانی که خارش همراه با نشانه های غیر عادی همراه شود که در این شرایط جای بحث و بررسی بیشتری وجود دارد و باید در جهت تشخیص و درمان آن به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمود تا از بروز مشکلات وخیم تری جلوگیری شود.

علت خارش واژن و درمان آن

در مورد خارش واژن و عفونت های زنان

خارش واژن معمولاٌ با ترشحاتی غیر طبیعی همراه است که اغلب ترس و نگرانی خانم ها را بر می انگیزاند، اما با این حال عده ای دیگری از خانم ها خارش بدون ترشح دارند. این ترشحات واژنی عموماٌ علائمی با رنگ و بوی خاصی ظاهر می شوند. در صورتی که حداقل یکی از موارد زیر را همراه خارش واژن تجربه کردید باید آن را به عنوان یک مشکل جدی تلقی کنید و نیازمند پیگیری تشخیصی و درمان است:

• خارشی که در طی طولانی مدت پایدار باشد.
  • خارش شدیدی که تمام ابعاد زندگی یک زن رذا تحت تاثیر خود قرار بدهد و میزان آزردگی آن روز به روز بیشتر شود.
  • خارشی که مجدداٌ عود کند.

علت خارش واژن

• یائسگی
    یائسگی نام دوره ای است در زندگی هر خانمی وجود دارد و شروع آن از سنین ۴۵ تا ۵۵ سال است. در این دوره تخمک گذاری متوقف می شود و تخمدان ها فعالیت خود را متوقف می کنند. اما اتفاقاتی که در این دوره زخ می دهد تنها متوقف شدن تخمک گذاری نیست، بلکه تغییرات زیادی را در زندگی فرد به وجود می آورد. خارش واژن نیز یکی از آن این تغییرات است.
  • واکنش آلرژیک به برخی از صابون های شستشو دهنده، اسپری های بهداشتی بانوان، دستمال توالت ها و …
  • عفونت باکتریایی، قارچی و تریکومونا از جمله شایع ترین علل بروز چنین عارضه ای است.
    دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود فرد در ناحیه واژینال خود دچارعفونت شود، این دلایل ممکن است شامل مواردی مانند؛ لباس زیرکثیف، رابطه جنسی و دوره بارداری باشد. اما همانطور که در مقاله عفونت واژن به این موضوع اشاره کردیم، خارش واژن می تواند یکی از اصلی ترین نشانه های بروز عفونت باشد.
  • نوسانات هورمونی
  • بیماری های پوستی
    بله، در مواردی بیماری های پوستی ممکن است که باعث احساس خارش در ناحیه تناسلی شوند. از این بیماری های پوستی می توان به اگزما که به دلیل آلرژی در برخی از افراد به همراه خارش ایجاد می شود یا پسوریازیس (به شکل لکه ها پوسته پوسته، قرمز و خارش دار که اغلب در پوست سر دیده می‌شود اما در مواقعی در ناحیه تناسلی هم خود را نشان می دهد) اشاره کرد.
  • بیماری گال
  • کار گذاشتن دستگاه IUD به منظور جلوگیری از بارداری
  • لباس زیر های مرطوب
  • دیابت کنترل نشده
  • انواع بیماری های مقاربتی

بیماری هایی که به دلیل رابطه جنسی به وجود می آند نیز می توانند باعث خارش واژینال شوند به این علت که علائم این بیماری ها در ناحیه تناسلی خود را نشان می دهند. برخی از این بیماری ها که قبلا نز به آن ها اشاره کرده ایم شامل زگیل تناسلی و تبخال تناسلی می شوند.
دلایل رایج خارش واژن

زگیل تناسلی از شایع ترین بیماری های جنسی است که واگیر دار بوده و هنگام مقاربت یا تماس فیزیکی به شخص دوم منتقل می شود. متاسفانه این بیماری درمان کلی ندارد و به محض ورود ویروس HPV به بدن شخص دیگر این ویروس خارج نمی شود بلکه در مواقعی عود می کند و خود را نشان می دهد. بهترین راه پیشگیری از آن واکسن گارداسیل است.

• سرطان دهانه رحم یا واژن، البته یکی از کم ترین احتمال علل بروز خارش واژن این مورد می باشد.
  • دیستروفی واژن که با کمبود ویتامین های A ،B2 ،B12، آهن و اسید فولیک ایجاد می شود.
  • عفونت های انگلی
  • خشکی واژن پس از یائسگی که به علت کاهش ترشح هورمون های زنانه اتفاق می افتد.
  • عوامل روانی
  • خراشیدگی که با التهاب و سوزش و تغییرات پوستی همراه است.

تشخیص علت خارش واژن چگونه ممکن خواهد بود؟

علت خارش واژن بدون ترشح را می توان با مراجعه به متخصص زنان و زایمان و بررسی سوابق پزشکی که با معاینه فیزیکی و حتی تست های بیوپسی نیز ممکن خواهد بود. از این رو می توان با توجه به تشخیص علت خارش واژن برای درمان آن اقدام کرد.

برای درمان خارش واژن به کجا مراجعه کنیم؟

لازم است که این موضوع را اعلام کنیم که مراجعه به متخصص زنان و چکاپ به صورت دوره ای، امری واجب است که بهتر است آن را انجام دهید و به هیچ عنوان پشت گوش نیاندازید.

برای درمان این مشکل خصوصا اگر با عارضه هایی همراه باشد باید به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و روند درمان را پیش بگیرید. متخصص زنان شخصی است که در این زمینه تحصیلات لازم را دارد و به آناتومی ناحیه تناسلی به طور کامل مسلط است.

درمان خارش دستگاه تناسلی

بهتر است بدانید نحوه درمان خارش واژن به علت زمینه ای آن بستگی دارد. اگر عفونت علت بروز چنین خارش های باشند باید از قرص و داروهای آنتی بیوتیک برای مداوا آن کمک گرفت، اگر این خارش ها به دلیل خشکی واژن بعد از دوران یائسگی به وجود آمده باشند می توان از کرم های استروژن موضعی و قرص های هورمونی برای رفع چنین عارضه استفاده کرد. در صورتی که با شکل شدیدی از خارش مواجهه بودید از مواد استروئیدی موضعی جهت کاهش التهاب و بهبودی علائم ناشی از آن استفاده کنید.

چگونه می توان از خارش واژن پیشگیری کرد؟

با رعایت این چند نکته می توانید از بروز چنین عارضه ای پیشگیری کنید:

• از پوشیدن لباس زیر و شلوار های تنگ و چسبان به شدت خودداری کنید.
  • از خاراندن بیشتر این ناحیه اجتناب کنید که سبب عود مجدد آن می شود.
  • لباس های خیس و مرطوب به صورت طولانی مدت نپوشید.
  • برای بهبود و جلوگیری از عود مجدد آن از برقراری رابطه جنسی واژینال خودداری کنید.
  • می توانید از لباس زیر های گشاد و حتی نپوشیدن آن ها در طول شب، استفاده کنید.
  • از لوسیون های ملایم برای پوست های حساس کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از خارش واژن لباس زیر های تان را با مواد شوینده ملایم بشوئید.
  • از یک مرطوب کننده برای مقابله با خشکی واژن استفاده کنید.
  • سعی کنید در یک وان آب گرم بنشینید نه آب داغ
  • از گرفتن دوش واژینال خودداری کنید، چرا که باکتری های مفید واژن را از بین می برد.
  • از مصرف محصولات غیر استاندارد مراقبتی پوست در این ناحیه حساس خودداری کنید.
  • برای خشک کردن این ناحیه بعد از اتمام توالت، دستمال را از جلو به عقب بکشید تا آلودگی ایجاد نشود.
  • برای پیشگیری از گسترش عفونت واژن و یا بیماری های مقاربتی حتما در حین برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

آیا درمان خارش واژن با روش های خانگی امکان پذیراست؟

اگر در اینترنت جست و جو کنید به بیش از صدها مقاله برخورد می کنید که هر کدام از آن ها راهی خانگی را برای برطرف کردن خارش واژن مطرح کرده اند و از شما خواسته اند که به صورت موضعی آن ها را مصرف کنید.

به شما کابران عزیز توصیه می کنیم از انجام هر گونه روش های خانگی و خود سرانه خودداری کنید، زیرا بر اساس باور غلطی که در میان بسیاری از خانم ها از روی عدم آگاهی جا افتاده است آن است که روش های خانگی یا گیاهی عوارضی ندارد، بر عکس در صورت استفاده از آن ها به عنوان روشی جایگزین درمان های پزشکی ممکن است خسارات و عوارض بسیاری به سلامتی و زیبایی تان وارد شود. پس فریب تبلیغات کاذب بازاری ها را نخورید و به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح زیبایی زنان چه ویژگی هایی دارد؟

فراموش نکنید که خارش واژن می تواند علائم بیماری جدی تری باشد بنابراین حتما برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

شما می توانید تمامی سوالاتی که در رابطه با این عارضه دارید را در بخش انتهای همین مقاله در قالب دیدگاه مطرح کنید تا توسط دکتر ماندانا لطفی یگانه متخصص و جراح زنان، زایمان و زیبایی در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ داده شود

[کل: 6 میانگین: 3.3]
(Visited 26,353 times, 17 visits today)