عفونت های دوران بارداری و سندروم TORCH

سندرم تورچ (TORCH) به گروهی از بیماری های عفونی در طول دوران بارداری اطلاق می شود. این بیماری ها عبارتند از توکسوپلاسموسیس، روبلا، سیتومگالوویروسف هرپس سیمپلکس و عوامل دیگر (HIV، سیفلیس، آبله مرغان و بیماری پنجم). برای آشنایی با هر کدام از این ها، موارد خطرساز آنها و نحوه درمانشان همراه ما باشید.

ممکن است از نام سندرم تورچ این ذهنیت برای شما ایجاد شود که این عبارت فقط به یک بیماری اشاره دارد، اما در واقع عبارت سندرم تورچ برای چندین بیماری عفونی که برخی از آنها می توانند برای کودک متولد نشده شما جدی باشند به کار می رود. این عفونت ها در بارداری TORCH عبارتند از:

• عوامل دیگر (مانند HIV، سیفلیس، آبله مرغان و بیماری پنجم)
  • روبلا
  • سیتومگالوویروس
  • هرپس سیمپلکس

اگر در دوران بارداری یکی از عفونت های تورچ را بگیرید و این عفونت از طریق خون به سمت جنین شیوع پیدا کند، جنین نیز ممکن است این عفونت را بگیرد. از آنجایی که جنین هنوز در رحم شما در حال رشد است، سیستم ایمنی بدن او نمی تواند با این عفونت بجنگد.

اگر بیماری در بدن جنین بماند، ارگان های بدن احتمالا به درستی رشد نمی کنند. اینکه بچه شما تا چه اندازه بیمار شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله وضعیتی که جنین در آن قرار دارد و اینکه چقدر رشد کرده است. اما در کل برخی مشکلات ممکن است اتفاق بیفتند؛ از یرقان (زردی پوست و چشم ها) و مشکلات شنوایی گرفته تا سقط جنین و زایمان بچه مرده. در ادامه هر کدام از این عفونت های دوران بارداری TORCH را بیشتر معرفی می کنیم.

توکسوپلاسموسیس

توکسوپلاسموسیس نادر است و به دلیل وجود یک انگل ایجاد می شود. این انگل اغلب از راه دهان وارد بدن می شود، در نتیجه این بیماری را می توانید از طریق خوردن غذاهایی مانند گوشت کامل نپخته بگیرید. اگر مبتلا شده باشید به راحتی می توانید عفونت را به کودک به دنیا نیامده تان نیز منتقل کنید.

مشکلاتی که برای جنین ایجاد می شوند عبارتند از:

• آسیب مغزی
  • التهاب بخش هایی از چشم که می تواند منجر به کوری شود
  • تاخیر در توانایی استفاده از ماهیچه ها (اعصاب جنبشی) و در سایر نقاطی که در حال رشد هستند
  • مایع زیاد در مغز (هیدروسفالی)

برای اینکه احتمال ابتلا به توکسوپلاسموسیس را پایین بیاورید، کارهای زیر را انجام دهید:

• گوشت کامل پخته نشده یا تخم مرغ های خام نخورید
  • از مدفوع گربه دوری کنید
  • از حشرات مانند مگس هایی که دور مدفوع گربه بوده اند، دوری کنید

عامل سندروم TORCH

از عوامل سندرم تورچ می توانیم به HIV، سیفلیس، واریسلا و بیماری پنجم اشاره کنیم :

HIV

تقریبا همه کودکان زیر 13 ساله ای که HIV دارند، آن را در دوران بارداری از مادرشان گرفته اند. اگر شما نیز HIV دارید، آزمایش ها ممکن است نشان ندهد که کودک در هنگام تولد HIV دارد، اما بعدها حتی بعد از 6 ماهگی کودک، این موضوع مشخص خواهد شد. برخی از مشکلات احتمالی این کودکان عبارتند از تاخیر در رشد، ذات الریه و ورم غدد لنفاوی.

اگر HIV شما مثبت است و باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، داروهای آنتی رترو ویرال می تواند احتمال ابتلای جنین به ویروس را کاهش دهد.

سیفلیس

زنان باردار در اولین یا دومین مرحله از بیماری آمیزشی سیفلیس در 75 درصد موارد اگر بیماری درمان نشود، آن را به جنین انتقال می دهند. سیفلیس به واسطه یک باکتری به وجود می آید و می تواند در طول رشد جنین، موجب مشکلاتی جدی شود. بیشتر کودکانی که این بیماری را قبل از تولد می گیرند، زیاد زنده نخواهند ماند یا خیلی زود بعد از تولدشان از دنیا می روند. تقریبا نیمی از این کودکان پیش از تولد می میرند.

کودکانی که با بیماری سیفلیس به دنیا می آیند، ممکن است مشکلاتی مانند استخوان های بد شکل، کم خونی، مننژیت، جوش های پوستی و مشکلات مربوط به اعصاب که می توانند منجر به کوری و ناشنوایی شوند را داشته باشند. اگر باردار هستید، باید برای بیماری سیفلیس آزمایش بدهید. اگر تستتان مثبت باشد، پزشک آن را با آنتی بیوتیک ها درمان می کند.

بیماری پنجم

این بیماری از ویروس پارواویروس بی19 به وجود می آید. به ندرت این بیماری برای زنان باردار یا کودکانشان مشکل ساز می شود. حدود نیمی از زنان در برابر این ویروس ایمن هستند و در نتیجه کودکانشان بیماری پنجم را نمی گیرند. کودکانی که مبتلا می شوند، مشکل کم خونی پیدا می کنند. در 5 درصد موارد نیز زنان مشکلاتی داشته اند که منجر به سقط جنین شده است.

از آنجایی که واکسن یا دارویی برای بیماری پنجم وجود ندارد، ضروری است که دست هایتان را اغلب با آب و صابون بشویید و نزدیک افراد بیمار نروید. اگر باردار هستید، درباره خطرات آن با پزشک خود صحبت کنید.

واریسلا

عامل اصلی آبله مرغان، ویروس واریسلا زوستر است که منجر به سندرم واریسلای مادرزادی در کودکان نیز می شود. احتمالش خیلی کم است که واریسلا را به کودک خود انتقال دهید. حتی اگر در دوران بارداری آبله مرغان داشته باشید، فقط 2 درصد احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد.

با این حال کودکانی که با واریسلای مادرزادی به دنیا می آیند، اختلالات مادرزادی خواهند داشت. اگر تا به حال آبله مرغان نگرفته و واکسن هم نزده اید، باید حداقل یک ماه قبل از باردار شدن، واکسن بزنید. اگر هم در دوران بارداری احساس کردید آبله مرغان گرفته اید، حتما با دکترتان در میان بگذارید.

روبلا

روبلا که با نام سرخک آلمانی نیز شناخته می شود، بیماری واگیرداری است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. اگر روبلا بگیرید، کمی تب، گلودرد و یک جوش خواهید داشت. اگر باردار هستید و در دوره سه ماهه اول به روبلا مبتلا شدید، احتمالش زیاد است که بیماری را به جنین انتقال دهید. این موضوع خیلی جدی است؛ ممکن است سقط جنین داشته باشید یا کودکتان با اختلال های مادرزادی شدید به دنیا بیاید.

سه ماه اول بارداری زمانی است که روبلا می تواند بیشترین مشکلات را در رشد جنین به وجود آورد. به همین دلیل خیلی مهم است که اگر احساس کردید این بیماری را گرفته اید، سریعا به دکتر خود اطلاع دهید.

به خاطر واکسن ام ام آر، این بیماری در کودکان خیلی نادر است. هیچ درمانی برای سندرم روبلای مادرزادی وجود ندارد، در نتیجه پیش گیری بهترین راه است. اگر می خواهید باردار شوید و هنوز واکسن ام ام آر را نزده اید، باید حداقل 28 روز قبل از باردار شدن واکسینه شوید.

هرپس سیمپلکس

همانند CMV، هرپس یک عفونت همیشگی است که می تواند برای مدت ها غیر فعال باشد. همچنین این بیماری خیلی شایع است و بیشتر از 50% آمریکایی ها تا دهه 20 سالگی خود به آن مبتلا می شوند.

دو نوع هرپس وجود دارد: HSV-1 که می تواند منجر به تاول های دور دهان شود و همچنین می تواند به اندام های تناسلی انتقال پیدا کند و HSV-2 که یک بیماری آمیزشی است و منجر به هرپس اندام تناسلی می شود و می تواند تاول ها یا جراحاتی را روی اندام های تناسلی یا مقعد ایجاد کند. همچنین این بیماری باعث هرپس دهانی می شود.

به روش های مختلفی ممکن است هرپس را به کودک خود منتقل کنید:

• آنها می توانند بیماری را زمانی که هنوز در رحم هستند بگیرند، البته خیلی نادر است.
  • ممکن است هنگام زایمان بیماری را بگیرند که این شایع ترین نوع انتقال این بیماری به کودکان است.
  • آنها همچنین زمانی که هنوز نوزاد هستند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

اگر باردار هستید و بعد از حاملگی به ویروس هرپس مبتلا شده اید، احتمال انتقال بیماری به جنین خیلی بیشتر است. با دکتر خود درباره نگرانی هایی که دارید صحبت کنید.

همانطور که خواندید، سندرم تورچ (TORCH) نام گروهی از بیماری های عفونی است که در دوران بارداری ممکن است به کودکان نیز انتقال پیدا کنند. این بیماری ها عبارتند از توکسوپلاسموسیس، روبلا، سیتومگالوویروسف هرپس سیمپلکس و عوامل دیگر (HIV، سیفلیس، آبله مرغان و بیماری پنجم).

(Visited 73 times, 2 visits today)

Call Now Buttonتماس با پزشک