سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و روشهایی برای رهایی از آن

سندرم پیش از قاعدگی در حالت خفیف بسیار شایع است و هفتاد و پنج درصد زنانی که سیکل های قاعدگی منظم دارند درجاتی از PMS را در نیمه دوم سیکل قاعدگی خود تجربه می کنند. ولی در موارد شدید که تنها در سه تا هشت درصد زنان دیده می شود و به طور معمول در حدی هست که با بعضی جنبه های زندگی فرد تداخل ایجاد می کند.

با توجه به اینکه PMS می تواند بر روی کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد و درحال حاضر درمان های موثری برای آن ها وجود دارد قطعا به زنان توصیه می شود به پزشک مراجعه نمایند.

سندرم-پیش-از-قاعدگی

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی

تشخیص PMS بدین صورت خود را نشان می دهد که با تعدادی علائم فیزیکی و رفتاری همراه است که این موارد در نیمه دوم قاعدگی تکرار شونده هستند و با شروع سیکل قاعدگی یا مدت کوتاهی پس از شروع بهبود پیدا می کند.

به عبارتی فرد بایستی در نیمه اول سیکل قاعدگی بدون علامت باشد وگرنه نمی توان گفت این علامت مربوط به PMS است زیرا علائم PMS تنها در نیمه دوم قاعدگی حضور دارند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS با تعدادی علائم فیزیکی و روحی همراه است که میزان شدت هر کدام از این علائم با یکدیگر متفاوت است اما این علائم عبارت است از:

علائم فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی

PMS با تعدادی علائم فیزیکی همچون ذیل دارد که عبارت است از:

• درد پستان ها
  • احساس خستگی
  • نفخ
  • ورم کل بدن
  • درد مفاصل
  • افزایش وزن
  • افزایش اشتها و تمایل به مواد غذایی خاصی

علائم روحی سندرم پیش از قاعدگی

PMS  با تعدادی علائم روحی و روانی دارد که عبارت است از:

• احساس غم
  • احساس ناامیدی
  • احساس بی ارزشی
  • اضطراب
  • تمایل به گریه کردن
  • اختلاف با اطرافیان
  • کاهش علاقه به فعالیت های معمول روزانه
  • کاهش تمرکز
  • احساس کاهش انرژی
  • افزایش خواب یا مشکل در به خواب رفتن

علائم-سندرم-پیش-از-قاعدگی

علت بروز علائم PMS چیست؟

بافت های بدن به سطح هورمون ها که در سیکل قاعدگی فرد تغییر می کند، حساس هستند. به این معنی که افزایش و کاهش یافتن استروژن و پروژسترون آن مواد شیمیایی که در مغز آزاد می شود را تحت تاثیر قرار می دهند به ویژه سرتونین که تاثیر خیلی بسیاری روی خلق و خو دارد.

برخی افراد این علائم را تجربه می کنند و علت تجربه این علائم در برخی افراد این است که مغز آن ها نسبت به این گونه علائم حساس می باشد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

انجام هر یک از روش های درمانی با توجه به شدت علائم و مشکلات فرد متفاوت است و انتخاب روش درمان با صلاح دید پزشک انجام می شود. اما روش های درمان سندرم پیش از قاعدگی عبارت است از:

تغییر سبک زندگی

رویکرد درمانی در موارد خفیف بدین صورت است که با تغییر سبک زندگی می تواند بسیار اثر گذار باشد.

فعالیت های ورزشی

انجام فعالیت های ورزشی به بهبود این علائم می تواند اثرگذار باشد.

تکنیک های ریلکسیشن

همچنین انجام تکنیک های ریلکسیشن به فرد این قابلیت را می دهد که این علائم روحی و روانی را تا حدود زیادی کنترل کند.

درمان گیاهی

برخی داروهای گیاهی هستند که تا حدودی ثابت شده است می تواند موثر باشد، که عبارت است از: روغن گل مغربی، اوینینگ پرینگریز اویل و ویتاگنوس می باشد. هر کدام از این داروهای گیاهی در PMS خفیف تا متوسط می تواند موثر باشد.

پروتئین ها و مکمل ها

مکمل های مانند ویتامین B6، E، کلسیم و منیزیم تا حدود کمی می تواند موثر باشند ولی یک هشدار این است که این نوع ویتامین ها نبایست بیش از حد مصرف شوند. ویتامین B6 در صورت استفاده بیش از حد می تواند سبب مسمومیت شود و نوروپاتی محیطی ایجاد نماید.

کلسیم در صورتی که بیش از حد استفاده شود می تواند باعث سنگ کلیه و مشکلات عروقی شود. لذا استفاده هر کدام از این موارد بهتر است در حد تعادل استفاده شود.

درمان دارویی

در نهایت درمان های دارویی جز موثرترین روش های درمانی هستند که دو دسته درمان دارویی داریم، یک نوع از داروها SSRI به عنوان داروهای ضدافسردگی موثر بر سطح سروتونین شناخته می شوند و دیگری داروهای جلوگیری از بارداری می باشد.

داروهای SSRI

با توجه به علت بروز سندرم پیش از قاعدگی داروهای SSRI با افزایش سطح سروتونین در مغز باعث می شود که این علائم تا حد زیادی برطرف شود و می توان گفت موثرترین درمان شناخته شده در PMS این نوع داروها است. البته حتما بایستی این نوع داروها تحت نظر پزشک تجویز شده و مصرف گردد.

داروهای جلوگیری از بارداری

داروهای جلوگیری از بارداری به دلیل آنکه سطح هیپوفیز را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش و کاهش یافتن هورمون را سرکوب می کنند و یک سطح ثابتی از هورمون در بدن ایجاد می نمایند، مصرف آن ها می تواند در بهبود این علائم موثر باشند.

در صورت آنکه فردی قصد جلوگیری از بارداری را داشته باشد مصرف این نوع داروها با دو هدف انجام شود. مصرف این نوع داروها از روز چهارده سیکل قاعدگی می تواند موثر باشد و سپس با شروع قاعدگی قطع نمایند. در صورت آنکه این علائم در فردی شدید باشد می تواند تا چند روز ابتدای سیکل قاعدگی مصرف آن ها را ادامه دهد.

در نهایت بگوییم که ثابت شده است درمان بدین صورت در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی بسیار موثر است.

(Visited 173 times, 1 visits today)

Call Now Buttonتماس با پزشک