درمان کیست تخمدان

کیست های تخمدانی، عبارت آشنا که اغلب بانوان از زبان متخصصین زنان می شنوند. بانوان زمانی که دوره باروری را آغاز می کنند در صورت عدم مراقبت، به بیماری های ناحیه تناسلی و انواع عفونت ها مبتلا می شوند. یکی از این بیماری های بسیار شایع کیست های تخمدان هستند.

آنچه شما را به خواندن این مقاله مجاب کرده است؛ احتمالا ابتلا به بیماریست و یا مشکوک بودن به علائم آن. به هر روی پرداختن به این موضوع در حوزه زنان خالی از لطف نیست، چه بسا که بسیاری از زنان از این عارضه رنج می برند اما نه علائم آن را می شناسند و نه با روش های درمانی آن آشنا هستند.

آنچه ما را به نگارش این مقاله ملزم کرد، نیاز روزافزون بانوان کشورمان به ارتقای سطح علمی شان در حوزه بیماری های زنان است.اگر شما نیز از علائم کیست تخمدان رنج می برید و نیازمند مشاوره برای درمان آن هستید، پیشنهاد می کنیم خواننده این مقاله باشید.

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدانی کیسه های حاوی مایع هستند که معمولا برای افراد ایجاد درد نمی کنند. اما در مواقعی این کیست ها بزرگ شده و درد های ناحیه تخمدان، شکم و لگن را به همراه خواهد داشت.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم شکل و اندازه کیست های تخمدانی در هیچ دو فردی یکسان نیست. این کیست ها در بانوان به شکل های گونانی رشد می کنند، که دارای علائم و نشانه های متفاوتی نیز هستند. کیست های تخمدانی دارای سه نوع بوده که نوع فولیکولی آن از دیگر انواع آن شایع تر است.

انواع کیست های تخمدان عبارت اند از:

• کیست های فولیکولی
  • کیست لوپوس
  • کیست های غیر فعال

علت به وجود آمدن کیست تخمدان

آنچه موجب بروز این کیست ها می شود علت مشخصی ندارد، اما به طور کلی عواملی وجود دارد که شانس ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد.

علت-ابتلا-به-کیست-تخمدان-چیست؟

عواملی که خطر ابتلا به کیست تخمدان را افزایش می دهد، عبارت اند از:

• استعمال دخانیات
  • اختلالات قاعدگی
  • اختلالات هورمونی
  • مصرف برخی دارو های بارداری
  • هیپوتیروئیدی

علائم و نشانه های کیست تخمدان

همانطور که در بالا اشاره شد، اغلب بانوان از اینکه به این عارضه مبتلا هستند، اطلاع نداشته و بعد از مدت زمان طولانی و با مشاهده برخی نشانه متوجه وجود این کیست ها خواهند شد، اما در صورت پیشرفت بیماری باید منتظر علائم آن بود. این نشانه ها شامل موارد زیر است:

• احساس نفخ
  • چرخه های نامنظم قاعدگی
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • احساس تهوع
  • پر مویی یا هیرسوتیسم
  • ابتلا به اکنه
  • ریزش مو

این موارد نشانه های شایع کیست تخمدان در بانوان هستند.

از چه روشی برای تشخیص کیست تخمدان استفاده می شود؟

در اولین مرحله عموما بانوان با مشاهده چند علامت به متخصص زنان مراجعه می کنند. وی با بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می تواند وجود کیست را تشخیص دهد. اگر در ضمن معاینه از وجود کیست های تخمدان اطمینان یافت، می تواند برای ارزیابی نوع کیست و اندازه آن از آزمایشات زیر استفاده کند:

• آزمایشات باردری
  • سونوگرافی های لگن
  • لاپاراسکوپی
  • آزمایش خون

آیا وجود کیست تخمدان  خطرناک است ؟

کیست تخمدان انواع مختلفی دارد، بعضی از کیست ها خوش خیم بوده و بعضی بدخیم و سرطانی هستند.

کیست های خوش خیم

کیست های خوش خیم هیچ نوع خطری به همراه ندارند و با استفاده از راه های درمانی متعدد از بین می روند و رفع می شوند. حتی بسیاری از کیست های از این دست بدون هیچ دارو یا راه درمانی خاصی به طور ناگهانی و خود به خود رفع می شوند. در این موارد تنها کافیست با سونوگرافی های متعدد از وضعیت کیست خود باخبر شوید.

کیست های بدخیم

متاسفانه کیست های تخمدانی وجود دارند که بیمار پس از پیشرفت زیاد بیماری به آن پی می برد. در واقع سرطان های تخمدانی معمولا در اوایل بیماری علامت ندارند، به علائم هنگامی بروز می کنند که متاسفانه بیماری پیشرفت زیادی کرده است.

بنابراین توصیه ما به تمام زنان این است که با مشاهده کوچکترین نشانه هایی از این بیماری از قبیل اختلال در سیکل قاعدگی، لکه بینی، درد زیر شکم، احساس درد و فشار در زیر شکم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند. در این صورت اگر کیستی وجود داشته باشد نوع آن تشخیص داده شده و به سرعت درمان مقتضی آغاز می شود.

کدام کیست ها بدخیم هستند؟

آیا امکان پیشگیری از کیست تخمدان وجود دارد؟

پیش بینی و پیشگیری از کیست های تخمدان ممکن نیست. این کیست ها در اکثریت موارد خوش خیم هستند و خود به خود از بین می روند. معمولا کیست های تخمدان طی فعل و انفعالاتی که هنگام تخمک گذاری اتفاق می افتد ایجاد می گردند. بنابراین تاکنون راهی برای پیشگیری از ابتدا به این بیماری کشف نشده است.

اما به طور کلی زمینه های ارثی و خانوادگی، رشد غیر نرمال در دوران جنینی و دیابت عواملی هستند که ریسک احتمال ابتلا شدن به این بیماری را افزایش می دهند.

مشکلات چربی خون، اختلالات قلبی عروقی، دیابت و همچنین چاقی مفرط در اینگونه افراد بیشتر دیده شده است.

یکی از مواردی که با رعایت آن می توانید تا حد زیادی از مبتلا شدن به کیست تخمدان جلوگیری کنید استفاده نکردن از دخانیات است، استعمال دخانیات می تواند شانس ابتلا به این بیماری را در افراد بالا ببرد.

به یاد داشته باشید که انجام آزمایش در فواصل زمانی مختلف و اطلاع از وضعیت جسمانی می تواند به خصوص در مواردی که بیماری علامت و نشانه ای ندارد به کمک شما بیاید.

عوارض کیست تخمدان

عوارضی که کیست تخمدان دارد می تواند به دو صورت پیچ خوردگی تخمدان و پارگی کیست بروز کند. کیست های بزرگ می توانند باعث حرکت تخمدان گردند و باعث چرخش تخمدان شوند.

علائم پیچ خوردگی تخمدان به صورت ایجاد درد ناگهانی در ناحیه لگن و همچنین حالت استفراغ و تهوع باشد. پیچ خوردگی تخمدان باعث می شود خونرسانی به تخمدان ها کاهش یافته یا به طور کلی قطع شود.

پارگی کیست باعث بروز درد شدید و خونریزی داخلی می شود و کیست های بزرگتر احتمال پارگی بیشتری دارند. عوارض جدی که ممکن است بیماران را درگیر کند خطر ابتلا به سرطان دستگاه ژنیتال یا سرطان پستان است.

کیست-تخمدان

چه کسانی در معرض ابتلا به کیست تخمدان هستید؟

افرادی که در سن 40 سالگی به سر می برند بیش از افراد پایین تر از این سن مبتلا به کیست تخمدان می شوند. بنابراین این افراد بایستی با مشاهده دوره قاعدگی نامنظم، رشد غیر معمول موهای زائد و چاق شدن بی سابقه سریعا برای معاینه به پزشک مراجعه کند.

در واقع راه پیشگیری از کیست تخمدان تنها در سایه دارو درمای میسر است. از این رو افرادی که قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و یا در دوران شیردهی و بارداری هستند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

البته توجه به این نکته ضروریست که مصرف قرص های ضد بارداری نمی تواند به طور قطعی عامل بهبودی کیست تخمدان باشد و نمی توان برای افرادی که ازدواج نکردند، این دارو را تجویز کرد. استفاده از این قرص ها باید تحت نظر پزشک مصرف صورت گیرد. علاوه بر موارد بالا بانوانی که دیر هنگام ازدواج می کنند، اغلب بیش از دیگر بانوان مستعد ابتلا به کیست تخمدان هستند.

درمان کیست تخمدان

با صرف نظر از کیست های تخمدانی که به صورت خود به خود از بین می روند، درمان برخی از کیست ها نیازمند معاینات و استفاده از دارو درمانی است. در مواقعی نیز تنها راه خلاصی از این کیست ها انجام جراحی خواهد بود. بنابراین اولین گام برای بانوانی که به کیست تخمدان مبتلا هستند مراجعه به بهترین متخصص زنان است. در سایه یک معاینه صحیح و تشخیص درست است که می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

این خبر خوب که 95 درصد کیست های تخمدانی غیر سرطانی هستند، می تواند تسکین دهنده بسیاری از دغدغه های بانوان باشد. با این حال زمانی که کیست ها به دلیل درمان دیر هنگام رشد کنند، نیازمند جراحی خواهند بود. برای ارزیابی وضعیت تخمدان ها اغلب از روش هایی نظیر لاپاراسکوپی استفاده می شود که توسط آن از بافت تخمدان ها نمونه برداری شده تا برای ارزیابی به آزمایشگاه انتقال یابد.

در صورتی که کیست های تخمدانی از نوع سرطانی باشند، جراح برداشت رحم همراه با  تخمدان و لوله های فالوپ را توصیه خواهد کرد.

توصیه پایانی

اگر پزشک شما این احتمال را می دهد که به کیست تخمدان مبتلا شده اید و یا خود شما با خواندن این مطلب و آگاهی درباره نشانه های این بیماری مشکوک به ابتلا آن هستید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز پروسه درمانی را آغاز کنید و به درمان کیست تخمدان بپردازید. باید توجه داشته باشید اگر از ابتلا به این بیماری اطمینان دارید، با خود درمانی ها و استفاده از مواد غذایی جهت برطرف کردن علائم، زمان درمان را به تعویق نیندازید.

(Visited 1,870 times, 2 visits today)

2 thoughts on “درمان کیست تخمدان

1. ‌ - ژانویه 14, 2021 در 9:46 ب.ظ

سلام من دختر ۱۶ساله ای هستم نامنظمی پریود دارم و باتوجه به سونوگرافی که دادم فهمیدم کیست تخمدان دارم و عفونت واژن هم دارم و با توصیه مادرم قرص اوسپت ال دی مصرف کردم که بعد از تمام شدن یک ورقه قرصم پریود شدم و داخل پریودم لخته های گوشت مانندی بود و دوباره پریودم نامنظم شد!! وضیتم وخیمه؟؟

• دکتر ماندانا لطفی یگانه - ژانویه 18, 2021 در 12:13 ب.ظ

سلام
      تنها با انجام یک سونوگرافی نمی توان تشخیص دقیق داد. به همین منظور برای تشخیص دقیق تر نیاز به معاینه و بررسی می باشد.

Call Now Buttonتماس با پزشک