درمان سریع تبخال تناسلی

تبخال تناسلی (Herpes genital)

تبخال تناسلی یکی از بیماری های زنان است که تا به حال در مورد آن شنیده اید، اکثریت افراد این بیماری را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند در صورتی که این دو بیماری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

بیماری تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که از طریق روابط جنسی منتقل می شود و یک بیماری عفونی می باشد. در حقیقت تبخال تناسلی سبب ایجاد ضایعات تاولی شکل بسیار دردناک می شود. عامل اصلی ایجاد بیماری تبخال تناسلی ویروس بنام هرپس سیمپلکس است.

ویروس هرپس سیمپلکس(Herpes simplex)

ویروس هرپس سیمپلکس ویروسی است که به سرعت با محیط اطراف خود سازگاری پیدا کرده و تکثیر می شود لذا به دلیل همین ویژگی این ویروس مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود.

این ویروس دو مدل دارد:

• Hsv1: این نوع از ویروس هرپس سیمپللکس بیشتر در تبخال های ناحیه لب و دهان تاثیر می گذارد.
  • Hsv2: نوع دوم ویروس هرپس سیمپلکس دلیل بروز تبخال های ناحیه تناسلی است و حدود هشتاد درصد تبخال ها در این ناحیه به این علت به وجود می آیند.

درمان سریع تبخال تناسلی

راه های انتقال تبخال تناسلی

همان طور که ذکر شد تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است لذا شایع ترین راه انتقال این بیماری از طریق مقاربت جنسی با فرد آلوده به این ویروس می باشد. یکی دیگر از راه های انتقال تماس با ترشحات آلوده است که این ترشحات شامل: ترشحات مایع منی، ترشحات واژن و بزاق دهان می باشد. ههمچنین مادر آلوده به ویروس می تواند آن را به کودک خود انتقال دهد. درست است که هنگامی که کودک در رحم مادر است، امن است. اما در زایمان طبیعی ممکن است که جنین با زخم تماس داشته باشد و به ویروس مبتلا شود.

علائم تبخال تناسلی

ابتلا به این بیماری با علائم متفاوتی همراه خواهد بود که عبارت است از:

شایع ترین نشانه ابتلا به بیماری تبخال تناسلی ایجاد تاول های دردناک می باشد. هر ناحیه از بدن که با ناحیه آلوده به این ویروس در تماس باشد با تاول های دردناک همراه خواهد بود و نواحی مختلف بدن که ممکن است با این تاول ها مواجهه شوند، شامل: صورت و اطراف لب ها، ناحیه تناسلی مردان و زنان، اطراف مقعد، باسن، اطراف واژن و دیگر نواحی درگیر بدن.

از دیگر علائم بیماری تبخال تناسلی عبارت است از:

• برجستگی غدد لنفاوی
نشانه های تبخال تناسلی
علائم تبخال تناسلی

تشخیص تبخال تناسلی

با پیشرفت علم و تکنولوژی در حیطه پزشکی روش های متعددی برای تشخیص بیماری ها وجود دارد، اما نخستین روش تشخیصی که هیچ روشی جایگزین آن نخواهد شد، معاینه فیزیکی خواهد بود. در نهایت برای تشخیص دقیق تر بایستی آزمایش خون و آزمایش ترشحات تاول ها  انجام داد.

عوارض تبخال تناسلی

خطراتی که ممکن است ابتلا به تبخال تناسلی آن ها را به وجود آورد؛ عبارتند از:

• مبتلا بودن به ویروس هرپس کمپلکس امکان ابتلا به دیگر بیماری های مراقبتی از قبیل ایدز را فراهم می کند و خطر انتقال بیماری را افزایش می دهد.
  • در صورتی که مادری آلوده به این ویروس باشد، خطراتی که نوزاد را در صورت ابتلا تهدید می کند، می تواند کوری، آسیب های مغزی یا مرگ او باشند.
  • ممکن است که مشکلات زیادی برای مجرای ادراری به وجود آورد و باعث تورم آن شود.

درمان تبخال تناسلی

درمان با توجه به وضعیت جسمی بیمار متفاوت می باشد، در صورتی که این ویروس با ظهور تاول ها مشاهده شود، درمان به صورت دارویی خواهد بود. مصرف دارو می تواند به بهبود تاول ها و تسکین درد های ناشی از آن کمک نمایید.

نکته ای که بایستی تمامی افراد که به بیماری تبخال تناسلی مبتلا می شوند دقت نمایند و بدانند این است که این ویروس در سلول های عصبی لگن باقی می ماند و در شرایطی همچون استرس، ابتلا به برخی بیماری ها، تغییرات هورمونی شامل بارداری یا یائسگی و … امکان عود مجدد آن وجود خواهد داشت. بنابراین مصرف داروهای ضد ویروسی را فراموش نکنید.

برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر ماندانا لطفی یگانه می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید.

مراقبت های درمانی در منزل

رعایت توصیه های پزشکی در درمان نتیجه بسزایی خواهد داشت لذا سعی نمایید داروها و پمادهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

ویروس هرپس سیمپلکس با تماس با نقاط دیگر بدن به سرعت منتقل می شود، لذا سعی نمایید در صورت ابتلا به ضایعات تاولی با نقاط دیگر تماس نداشته باشید.

همان طور که ذکر شد، این گونه تاول ها دردناک بوده و به همین خاطر استفاده از لباس های زیر آزاد و نخی و همچنین استفاده از کمپرس سرد می تواند موثر باشد و موجب کاهش درد گردد.

تبخال تناسلی در زنان

با اینکه آمار نشان دهنده درصد چشم گیری از بروز تبخال تناسلی در مردان است اما به دلیل اینکه این ویروس راحت تر به زنان منتقل می شود، آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند. نه تنها به علت ترس از ابتلا به تبخال تناسلی، بلکه به خاطر سلامت و بهداشت فردی خودتان بهتر است که هر چند وقت یکبار برای چکاپ به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید.

آیا در صورت ابتلا به تبخال تناسلی احتمال انتقال به جنین وجود دارد؟

زنان بارداری که به بیماری تبخال تناسلی مبتلا هستند بایستی قبل از زایمان متخصص زنان و زایمان خود را مطلع سازند تا در صورت لزوم به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری به نوزاد زایمان سزارین انجام شود.

اما در صورتی که فرد پزشک خود را مطلع نسازد، نوزاد به دلیل تماس با مادر که آلوده به این ویروس است با ضایعات گسترده ای در کل بدن مواجهه می شود. حتی در مواردی موجب نابینایی، مشکلات عصبی و مغزی و حتی مرگ نوزاد می شود. لذا در صورت داشتن هر گونه سابقه بیماری پزشک خود را مطلع سازید تا از بروز عوارض جبران ناپذیر بکاهید.

درمان تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

پیشگیری از تبخال تناسلی

برای اینکه در مرحله اول از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنیم تا باعث مشکلات جدی در آینده نشود، لازم است که نکاتی را رعایت کنیم. این نکات می توانند رعایت بهداشت بدن، داشتن روابط جنسی سالم، استفاده از کاندوم و محافظت های لازم هنگام رابطه جنسی، کاهش روابط جنسی متعدد با پارتنر های مختلف و … باشد.

بیماری تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که در صورت داشتن روابط جنسی محافظت نشده به سرعت منتقل می گردد. درمان این بیماری وجود خواهد داشت اما این ویروس به صورت کامل از بدن بیرون نخواهد رفت و برخی مواقع با توجه به شرایطی امکان عود مجدد آن وجود خواهد داشت.

(Visited 17,209 times, 37 visits today)