بارداری خارج از رحم

بارداری از مهمترین دغدغه برای تمامی مادران است که طبیعتا مادران در این دوران هیجانات بسیاری دارند. گاها پیش می آید که در این دوران با چالش های همانند ریزش مو، فشارخون، بارداری خارج رحم و … همراه مواجه می شویم.
بارداری خارج از رحم در مواقعی اتفاق می افتد که جنین خارج از رحم شروع به رشد می کند، اما این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می دهد، که در ادامه برای آگاهی بیشتر به آن می پردازیم.

بارداری-خارج-از-رحم

بارداری خارج از رحم

در اکثریت اوقات بارداری خارج از رحم در لوله های رحمی اتفاق می افتد که به این نوع بارداری، باداری لوله ای گفته می شود. بایستی بدانید که بارداری های خارج از رحمی در نواحی دیگر از بدن همچون تخمدان، شکم، دهانه رحم و … رخ می دهد.

بارداری در صورت آنکه درمان نگردد، سبب ایجاد مشکلاتی در لوله های رحم و خونریزی می شود. در حقیقت این نوع بارداری اورژانسی است و در صورت آنکه به موقع درمان نگردد می تواند عوارض و خطرات جبران ناپذیری را برای مادر به همراه داشته باشد.

حاملگی خارج از رحم سرویکال

حاملگی خارج رحمی که در ناحیه دهانه رحم تشکیل می شود، حاملگی سرویکال یک وضعیت نادر است از حاملگی خارج رحمی است که ساک حاملگی در کانال اندوسرویکس زیر دهانه داخلی سرویکس تشکیل می شود. بدین صورت که داخل رحم نیست و دقیقا داخل دهانه رحم لانه گزینی کرده است و یک درصد از کل بارداری های خارج رحمی را شامل می شود.

تشخیص حاملگی خارج از رحم

گاهی اوقات جنین سقط شده در داخل کانال بارداری قابل افتراق نیست بدین صورت که در سونوگرافی مشخص نیست که آیا جنین در داخل دهانه رحم هست یا جنین از از حفره رحمی سقط شده است و در حال خروج از کانال زایمانی می باشد.
البته موارد افتراقی خود را دارد و می توان از طریق داپلر یا روش های دیگر سعی نمود که تشخیص قطعی تری داد.

علت و درمان خونریزی های شدید در حاملگی خارج رحمی

اکثریت اوقات دیده شده است که بیمار سابقه چند نوبت دیلاتور داشته است بدین معنا که دهانه رحم بیمار با دستگاه مکانیکال بوژی باز و کورتاژ انجام شده است که به نوعی می توان گفت که دستکاری رحم اتفاق افتاده است.

در چنین شرایطی احتمال خونریزی بسیار شدید خواهد که برای حفظ رحم و باروری بایستی اقدامات لازم را انجام دهیم. در ابتدا کورتاژ برای بیمار انجام می گردد اما بایستی بدانید که کورتاژ ریسک خونریزی شدید و حتی در موارد به خارج کردن رحم منجر می شود، زیرا این نوع حاملگی خطراتی را برای بیمار به همراه دارد چون خونریزی ها شدید و ناگهانی اتفاق می افتد.

اما در صورت آنکه خونریزی وجود نداشته باشد می توان از روش های شیمیایی همچون ام تی ایکس برای کمک به جذب بافت استفاده نمود.

بارداری خارج از رحمی چه زمانی اتفای می افتد؟

در اکثریت مواقع حاملگی خارج از رحمی در هفته ششم اتفاق می افتد اما به طور معمول در هفته های پنجم تا چهاردهم احتمال بروز چنین بارداری وجود خواهد داشت.

حاملگی-خارج-از-رحمی

چه افرادی در معرض خطر بارداری خارج رحمی هستند؟

خطر وقوع بارداری خارج از رحمی در تمامی افراد وجود خواهد داشت اما مواردی وجود دارد که سبب می شود تا درصد احتمال ابتلا به این مشکل افزایش یابد که عبارت است از:

• ابتلا به بیماری عفونت کلامیدیا
  • آسیب های لوله های رحمی
  • جراحی های باز شکمی همچون آپاندیس و زایمان سزارین
  • انجام درمان های IVF
  • مصرف قرص های ضدبارداری
  • استفاده از IUD
  • استعمال سیگار
  • بارداری در سنین بالای 40 سال

نشانه ها و علائم بارداری خارج از رحمی

گاها پیش می آید که در مراحل ابتدایی ابتلا به حاملگی خارج از رحمی نشانه یا علائمی وجود نداشته باشد و پس از بروز نشانه های این عارضه شباهت بسیاری با عقب افتادن سیکل قاعدگی و خونریزی های سقط جنین خواهد داشت.

• عقب افتادن سیکل قاعدگی
  • دردهای در ناحیه سینه
  • خونریزی های غیرطبیعی
  • دردهای شکم و لگن

درمان بارداری خارج از رحم

روش های درمانی حاملگی خارج از رحم بسته به علائم، علت و هورمون های افراد متفاوت می باشد. اما روش های درمانی عبارت است از:

تحت مراقبت و کنترل بارداری خارج رحمی

در صورت تشخیص به موقع می توان بارداری را کنترل نمود، زیرا در موراد احتمال توقف خود به خودی و بارداری منجر به سقط جنین وجود خواهد داشت. این نوع رویکرد درمانی بدین صورت است که به تدریج به صورت خود به خود مشکل برطرف می شود.

درمان پزشکی بارداری خارج رحمی

زمانی درمان های پزشکی اتفاق می افتد که ضربان قلب جنین با سونوگرافی قابل شنیدن نباشد و علائم بیماری بسیار خفیف و حتی خونریزی وجود نداشته باشد.

در چنین شرایط از داروهای برای درمان استفاده می شود که پس از درمان احتمال خونریزی وجود خواهد داشت که قابل توجه است بدانید این روش درمانی بدین صورت است که بایستی از طریق سونوگرافی یا آزمایش ها پیگیری نمود.

جراحی

در صورت آنکه سطح هورمون ها بسیار بالا و صدای ضربان قلب جنین شنیده شود و بیمار با درد بسیار شدیدی همراه باشد و بارداری بسیار پیشرفت کرده باشد بهترین روش درمان در چنین شرایطی جراحی خواهد بود.

جراحی حاملگی خارج از رحمی به صورت باز و بسته امکان خواهد داشت. در زمان تشخیص بارداری خارج از رحمی با لاپاراسکوپی می توان پس از تشخیص اقدامات درمانی را انجام نمود و در مواردی می توان بارداری خارج از رحمی را با عمل سالپنگوستومی درمان نمود.

تاثیر بارداری خارج از رحم بر باروری چیست؟

گاها پیش می آید که بارداری خارج از رحم سبب می گردد تا یکی از لوله های رحم برداشته شود بایستی بدانید که احتمال بارداری با وجود یک لوله نیز وجود خواهد داشت. اما در صورت آنکه بارداری خارج از رحم به دلیل عفونت لگنی ایجاد شده باشد قابل توجه است که بدانید احتمال باروری را تحت الشعاع قرار می دهد.

آیا احتمال ابتلا مجدد به بارداری خارج از رحم وجود دارد؟

ابتلا مجدد به بارداری خارج از رحم بسته به نوع جراحی و میزان آسیب دیدگه لوله های رحمی متفاوت است، که قابل توجه است بدانید که احتمال وقوع مجدد به این نوع حاملگی با وجود آسیب دیدگی وجود خواهد داشت.

حتما توجه نمایید که در صورت بارداری مجدد تحت مراقبت باشید و در ابتدا بارداری سریعا به پزشک خود مراجعه نموده و تحت بررسی های لازم قرار بگیرید تا از بروز این نوع بیماری پیشگیری نمایید.

زمان مناسب بارداری پس از درمان حاملگی خارج از رحم

بارداری خارج از رحم می تواند تاثیرات منفی بر روح و روان مادران بگذارد. لذا بهتر است پس از درمان برای مدتی صبر نمایید تا به طور کامل بهبود یابید.

زمان مناسب بارداری پس از درمان حاملگی خارج از رحم بسته به نوع درمان متفاوت می باشد. بدین صورت که اگر فرد با انجام جراحی لاپاراسکوپی بهبود یافته است بایستی پس از گذراندن دو دوره کامل قاعدگی اقدام به بارداری نماید.
اما در صورت آنکه با انجام جراحی باز بهبود یافته است می بایست به مدت شش ماه صبر نماید تا به طور کامل زخم ها بهبود یابد.

و اگر از طریق داروها و درمان های شیمیایی بهبود یافته است می بایست به مدت سه ماه صبر نماید تا اثرات داروها از بدن خارج شود تا سپس بتواند اقدام به بارداری نماید.

(Visited 133 times, 1 visits today)

Call Now Buttonتماس با پزشک