از علل تا درمان بیماری اندومتریوز

آندومتریوز عارضه ای است که در آن بافتی مشابه بافت رحم، در خارج از رحم شما شروع به رشد می کند. بافت خارجی رحم آندومتر نام دارد. آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی غیر معمول بر روی تخمدان ها، روده و لگن شما رشد می نماید. بافت اندومتری که در خارج از رحم شما شروع به رشد کردن می نماید با نام آندومتریال کاشته شده شناخته می شود.

تغییرات هورمونی دوران قائدگی می تواند بر روی بافت آندومتری نابجا تاثیر منفی بگذارد و موجب ملتهب و دردناک شدن ناحیه مذکور گردد. این بدان معنی است که بافت آندومتری رشد کرده، ضخیم شده و تجزیه می گردد. با گذشت زمان بافت هایی که توده ای می شوند در جای خود نماینده و داخل لگن شما گرفتار می شوند.

بافت نرمال داخل رحم که آندومتر نامیده می شود در صورت آنکه بیرون رحم رشد کند آندومتریوز ایجاد می شود. در واقع به بافتی که بیرون از رحم رشد کرده است آندومتریوز گفته می شود. شایعترین نواحی آندومتریوز تخمدان ها، لوله فالوپ، روده و اطراف رحم در ناحیه لگن است.

از علل تا درمان بیماری اندومتریوز

بافت های توده ای در داخل تخمدان ها می توانند موجب بروز علائم ذیل شوند:

• تحریک
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی که در آن بافت اندام تخمدان به هم متصل می شوند.
  • درد شدید در زمان عادت ماهیانه
  • مشکلات باروری

اینکه شما بخواهید در کم ترین زمان ممکن از شر دردها و سایر علائم ناشی از آندومتریوز خلاص شوید، قابل درک است. زیرا این عارضه در صورت درمان مناسب می تواند زندگی شما را مختل نماید. آندومتریوز هیچ درمانی ندارد ولی علائم آن قابل کنترل و مدیریت می باشد. برای مدیریت این علائم راه حل هایی همچون استفاده از دارو و جراحی وجود دارد. شاید پزشک متخصص زنان ابتدا معالجات کم خطر تر را تجویز نماید و در صورت عدم بهبودی، عمل جراحی را پیشنهاد دهد.

علائم بیماری اندومتریوز

شایعترین علامت آندومتریوز درد به ویژه در زمان قاعدگی می باشد و برخی از زنان با درد حین تماس جنسی مواجه می شوند. حتی برخی از افراد با حرکات روده در زمان دفع مدفوع درد دارند.

تمامی این ها به دلیل آن است بافت ریزش پیدا می کند و سپس رشد کرده و بافت فیبروز جایگزین آن می شود و یکسری چسبندگی های ایجاد می کند که سبب می شود تا حرکت آن ها دردناک شود و در نهایت سبب چسبیدن به ارگان های مختلف می شود.

البته قابل توجه است که هر فردی که با دردهای لگنی مواجه است تصور نکند که مبتلا به آندومتریوز است. درد لگن علل بسیار مختلفی می تواند داشته باشد. اسپاسپم عضلات لگن، عفونت لگنی، سندروم روده تحریک پذیر از جمله علل شایع درد لگن می باشد.

علائم آندومترویز می تواند متفاوت باشد. برخی از بانوان علائم خفیف و برخی دیگر علائم متوسط تا شدید را تجربه می نمایند. شدت درد شما نشانگر میزان گستردگی بیماری نمی باشد. ممکن است شما از نوع خفیفی از بیماری رنج ببرید، اما درد زیادی را تحمل نمایید. همچنین ممکن است بیماری به شدت قوی بوده ولی دردی که شما تجربه می نمایید اندک باشد. شما ممکن است موارد زیر را تجربه نمایید:

• قائدگی دردناک
  • درد در ناحیه زیر شکم قبل و در حین قائدگی
  • گرفتگی عضلات یک یا دو هفته قبل از قائدگی
  • خونریزی شدید در هنگام قائدگی یا خونریزی بین دوره های قائدگی
  • ناباروری
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • مشکل شدن حرکات روده ها
  • کمردردی که ممکن است در هر زمانی در دوران قائدگی شما به سراغتان بیاید.

برخی از زنان مبتلا به بیماری آندومتریوز علامتی ندارند و برخی دیگر با علائمی همچون دردهای خفیف و شدید و مشکلات باروری مواجه هستند.

علت آندومتریوز

در حالت کلی علت ابتلا به بیماری آندومتریوز ناشناخته است. یک تئوری وجود دارد که میزانی از خونی قاعدگی به همراه بافت آندومتر در زمان عادت ماهانه از لوله های رحمی به داخل لگن ریزش پیدا می کند و در آن قسمت لانه گزینه ی کرده و شروع به رشد می کند.

در برخی از افراد پس از ریزش شاهد لانه گزینی و رشد را بوده و در برخی دیگر افراد لانه گزینی و رشد را نداریم علت هر کدام هنوز نامشخص است. ولی به نظر می رسد یک نوع علل ایمونولوژیک داشته باشد بدین معنا که بخاطر تفاوت در پاسخ ایمنی یک فرد به آن ریزش خون و بافت می باشد.

تشخیص اندومتریوز

تشخیص آندومتریوز در ابتدای امر به صورت بالینی است و شک بالینی پزشک از علائمی که بیمار می دهد سپس با شک بالینی پزشک درمان را انجام می دهد و در صورت لزوم لاپاراسکوپی تشخیصی برای بیمار انجام می شود، که ضایعات اندومتریوز در لگن، روده ها و تخمدان ها دیده می شود.

ولی سونوگرافی و X-ray تشخیص دهنده آندومتریوز نیستند و تشخیص کیست های شکلاتی با این گونه روش های تشخیصی امکان پذیر خواهد بود.

برخی از بیماران آندومتریوز، کیست های شکلاتی آندومتریوما دارند. این نوع کیست ها برای این شکلاتی نامیده می شوند که یک خون کهنه قهوه ای رنگ داخل کیست ها وجود دارد که شبیه به شکلات مایع می باشد.

علائم آندومتریوز می تواند مشابه علائم سایر شرایط مانند کیست تخمدان و بیماری التهابی لگن باشد. درمان درد های شما نیاز به تشخیص دقیقی دارد. پزشک متخصص زنان ممکن است برای تشخیص دقیق تر اقدام به تجویز آزمایش ها و بررسی موارد ذیل نماید:

• بررسی سوابق خانوادگی بیمار
  • معاینات پزشکی
  • سونوگرافی
  • لاپاراسکوپی

تشخیص آندومتریوز با لاپاراسکوپی

روش های درمان اندومتریوز

برای کنترل علائم کلافه کننده این بیماری، راه حل های مختلفی وجود دارد که متخصص زنان به شما کمک خواهد کرد که بهترین روش درمانی را برگزینید. این بیماری به دلیل مشکلاتی که در زمینه باروری ایجاد می کند، درد و ترس از عدم تسکین می تواند مشکلاتی را در زمینه روحی پدید بیاورد. گزینه هایی که برای درمان پیش روی شما قرار می گیرد شامل:

• درمان آندومتریوز
  • داروهای کنترل درد
  • هورمون تراپی
  • داروهای ضد بارداری

آندومتریوز درمان قطعی ندارد اما گزینه های درمانی متعددی برای مشکلات ناشی از آن وجود دارد. روش درمان بیماری آندومتریوز با توجه به شرایط فرد و صلاح دید متخصص زنان در افراد مختلف متفاوت است. درمان تمامی افراد با یکدیگر متفاوت است اما می توان این را بیان نمود که برای تمامی افراد با هر شرایطی یک درمان مناسب وجود دارد.

درمان دارویی

در برخی از افراد درمان دارویی تجویز می شود در چنین شرایطی از تحریک داروهای تخمک گذاری استفاده می شود.

همچنین داروهای همچون مفنامیک اسید و ناپروکسن می توانند تاثیرگذار باشند. داروهای هورمونی همچون قرصهای ضد بارداری ترکیبی (OCP) و داروهای پروژسترون که به تنهای جهت درمان استفاده می شود.

IUI

این روش درمانی باتوجه به شرایط فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپاراسکوپی

در برخی از افراد که تخمک گذاری آن ها به درستی انجام می شود اما چسبندگی دارد. در چنین شرایطی برای باز کردن چسبندگی ها و تومورهای آندومتریوز از لاپاراسکوپی استفاده می شود.

آی وی اف

در شرایطی که فردی با افزایش سن، چسبندگی ها و کارکرد پایین تخمک ها همراه است بهترین روش درمانی برای چنین افرادی انجام آی وی اف می باشد.

جراحی

در صورت لزوم جراحی و برداشتن ضایعات عمقی آندومتریوز انجام می شود. در بیمارانی که آندومتریوز وسیع و عمقی لگن دارند تا حد زیادی می تواند علائم آن ها را برطرف کند و به باردار شدن آن ها کمک نماید.

آندومتریوز چیست؟

باروری و اندومتریوز

در صورتیکه از عارضه آندومتریوز رنج می برید، ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوید. بین 30 الی 50 درصد از بانوانی که به آندومتریوز مبتلا می باشند، ممکن است ناباروری را نیز تجربه نمایند. آندومتریوز می تواند از راه های مختلفی همچون تخریب آناتومی سالم لگن، چسبندگی، زخم کردن لوله های فالوپ، التهاب ساختار لگن، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، تغییر هورمون های بدن، اختلال در تخمک گذاری و تغییر کیفیت تخمک ها بر روی باروری شما اثر بگذارد.

در صورتیکه بیماری آندومتریوز شما به مرحله ای رسیده باشد که نیاز به جراحی پیدا نماید، متخصص زنان شما اقدام به تخریب و یا برداشتن بافت های آسیب دیده می نماید. این درمان می تواند آناتومی طبیعی بدن شما را به حالت نرمال برگردانده و به عملکرد طبیعی آن کمک می کند. شانس بارداری شما پس از این جراحی به خصوص زمانیکه اندومتریوز در مرحله متوسط تا شدید باشد، افزایش می یابد. ترکیبی از درمان های دارویی و جراحی برای بیمارانی که اقدام به انجام آی وی اف می نمایند، می تواند مفید باشد. به طور کلی درمان مناسب برای هر بیمار می تواند متفاوت باشد.

آیا آندومتریوز سبب ابتلا به نازایی می شود؟

آندومتریوز باردار شدن را سخت تر می کند، در ابتدای امر بدانید که نمی توان یک پاسخ کلی را برای به تمامی افراد داد زیرا آندومتریوز شدت های مختلفی دارد و از خفیف تا متوسط و شدید

آندومتریوز بارداری را سخت تر می کند و با توجه به اینکه آندومتریوز شدت های مختلفی دارد و از خفیف تا شدید متغیر است نمی توان به تمامی افراد پاسخ قطعی داد. لازم است بدانید که علائم آندومتریوز با شدت بیماری مرتبوط نیست زیرا افرادی هستند که علائم بسیار شدیدی دارند اما زمانی که لاپاراسکوپی برای آن ها انجام می شود، شدت بیماری آن ها خفیف است. همچنین مشاهده شده که افرادی علائم بسیار شدیدی دارند اما زمانی که لاپاراسکوپی تشخیصی برای آن ها انجام می شود، شدت بیماری آن ها ضعیف است.

در نتیجه یک پاسخ کلی را نمی توان به تمامی افراد مبتلا به این بیماری داد اما آنچه بایستی بدانید این است که در حالت کلی بیماری آندومتریوز باردار شدن را سخت تر می کند. چون با ایجاد بافت فیبروز در نواحی که ریزش دارد و التهابات ایجاد شده سبب آسیب دیدن تخمدان ها و لوله های فالوپ رحمی می شود ولی با باردار این افراد آندومتریوز مشکلی برای روند بارداری ایجاد نمی کند و در نهایت پس از بارداری علائم تا حد زیادی بهبود پیدا می کنند.

Source: https://www.reproductivefacts.org/news-and-publications/patient-fact-sheets-and-booklets/documents/fact-sheets-and-info-booklets/endometriosis-does-it-cause-infertility/

(Visited 229 times, 3 visits today)

Call Now Buttonتماس با پزشک