ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

واژینیسموس چیست و چطور درمان میشود؟

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس به اسپاسم غیر ارادی عضلات واژن و کف لگن گفته می شود. واژینیسموس مشکلی است که تاثیر بسزایی در زندگی زناشویی و روابط جنسی افراد می گذارد، حتی در موارد شدید مانع باردار شدن بیمار می شود.

علائم واژینیسموس

واژینیسموس طیف وسیعی از علائم را شامل می شود، که نشانه های این بیماری بسته به میزان خفیف تا شدید آن متفاوت می باشد. در حالت خفیف آن از درد مختصری در هنگام نزدیکی که باعث می شود مقاربت کردن برای بیمار تبدیل به یک تجربه ناخوشایند شود، تا حالت متوسط با درد غیر قابل تحمل برای بیمار همراه است و موارد شدید آن فرد آنقدر درد دارد که اجازه دخول نمی دهد.

چه افرادی نمی توانند درمان از طریق سم بوتاکس را انجام دهند؟

در مواردی که بیمار به سم بوتاکس آلرژی دارند، مانند افرادی که به تخم مرغ آلرژی و حساسیت دارند.

بیماری های کلاژن و سکولار ژنتیکی نباید این تزریق را انجام دهند و دادن یک شرح دقیق به دکتر زنان می تواند کمک کننده باشد.

چه افرادی دچار بیماری واژینیسموس می شوند؟

بیماری واژینیسموس یک بیماری کمتر شایع است، افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند مشخص نیست و بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند به هیچ عنوان از بیماری خود صحبتی نخواهند کرد و از بیماری خود خجالت می کشند.

برخی از افراد این بیماری در دوره نوجوانی یا ابتدایی بیست سالگی اتفاق می افتد و گاهی افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند که از تامپون استفاده می کنند یا رابطه جنسی داشته اند و برخی دیگر از افراد پس مدتی که رابطه جنسی برقرار کردند به این بیماری دچار می شوند.

در حقیقت بیماری واژینیسموس زمانی که قصد برقراری ارتباط را دارید، اتفاق می افتد.

دکتر ماندانا لطفی یگانه جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ماندانا لطفی یگانه مراجعه نمایید.

علل بیماری واژینیسموس چیست؟

بیماری واژینیسموس یک وضعیت روانی است که شرایط فیزیکی می تواند به تشدید آن کمک نمایید. برخی عوامل همچون: ترس از رابطه جنسی، تنش، گذشته ای با وجود سوابق سوءاستفاده یا تجاوز جنسی، داشتن احساسات منفی به برقراری روابط جنسی و عفونت های مجاری ادراری می تواند منجر به ابتلا چنین بیماری شود.

تشخیص بیماری واژینیسموس به چه صورت است؟

در ابتدا شرح حالی از وضعیت بیمار گرفته می شود و سپس متخصص زنان و زایمان با آگاهی از وضعیت بیمار اقدام به انجام تست لگن می نمایید، تا علل درد مشخص گردد. در صورتی که علت درد فقط مربوط به زمان دخول باشد و دلیل فیزیکی نداشته باشد، می توان تشخیص داد که فرد به بیماری واژینیسموس مبتلا شده است.

باورهای غلط در خصوص بیماری واژینیسموس

در خصوص بیماری واژینیسموس باورهای غلط در میان زنان وجود دارد، برخی از زنان تصور می کنند این بیماری خود به خود قابل درمان است و نیاز به درمان خاصی ندارد، در صورتی که چنین نیست.

گروهی دیگر که به این بیماری مبتلا هستند نسبت به برقراری روابط جنسی سرد هستند. حتی در مواردی دیده شده برخی از زنان تلاش بیشتری داشته و جهت برقراری مراقبت مداومت می کنند. در صورتی که هر دویی این موارد اشتباهی بیش نیست و افراد باید زمانی که به چنین مشکلی مبتلا هستند جهت درمان اقدام نمایند.

واژینیسموس چیست و چطور درمان میشود؟

درمان واژینیسموس

درمان واژینیسموس براساس درجه ای که دارد متفاوت است، خوشبختانه امروزه درمان جدیدی برای واژینیسموس آمده است که می تواند به طور کامل برای همیشه بیمار را از این علائم رها کند.

تزریق سم بوتولینوم است، در واقع همان بوتاکسی ست که به طور عموم برای صاف کردن چین و چروک صورت و پیشانی شناخته شده است. با تزریق این بوتاکس به داخل عضلات کف لگن می توان اسپاسم غیر ارادی کف لگن را برطرف نمود.

ولی یک نکته ای وجود دارد، همان طور که تزریق سم بوتاکس می تواند عضلات کف لگن را تحت تاثیر قرار دهد، در صورتی که تزریق در محل و دوز نامناسب انجام شود، می تواند عضله اسفنکتر مقعد و عضله مجرای ادراری را هم تحت تاثیر قرار دهد و هر چند موقت بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع ایجاد نمایید که برای بیمار بسیار ناخوشایند است. بنابراین این تزریق را در محلی انجام دهید که پزشک زنان در این زمینه با تجربه باشد و دوره مخصوص در مورد این اختلالات را گذرانده باشد.

در نهایت باید بگوییم که درمان از طریق تزریق سم بوتولینوم می تواند موجب شود تا به طور کامل برطرف شود و زمانی که علائم بیماری برطرف شوند دیگر راجعه و عود نخواهیم داشت و در این صورت این بیماری برای فرد بسیار رضایت بخش خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.