ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی، تست تشخیصی است که به بررسی دهانه رحم (سرویکس) و واژن می پردازد. این تست با استفاده از ابزاری به نام کولپوسکوپ، که لنزهایی با قابلیت برگ نمایی دارد انجام می شود. بزرگ نمایی تصاویر باعث می شود مشاهده بافت دهانه رحم و واژن برای پزشک آسان تر شود.

این تست معمولا زمانی انجام می شود که تست پاپ اسمیر، نتایج غیر طبیعی را نشان می دهد.

در صورت مشاهده نواحی غیر طبیعی، امکان گرفتن نمونه و بیوپسی حین کولپوسکوپی نیز وجود دارد. نمونه جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

دلایل انجام کولپوسکوپی

تست کولپوسکوپی در موارد زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

• غیر طبیعی بودن نتایج تست پاپ اسمیر
  • سابقه خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • مشاهده هر گونه توده غیر طبیعی در دهانه رحم و یا واژن

از کولپوسکوپی در تشخیص موارد زیر استفاده می شود:

• سلول های غیر طبیعی، پیش سرطانی و یا سرطانی در دهانه رحم و واژن
  • زگیل تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (سروویسیت)

آیا جهت انجام کولپوسکوپی، آمادگی خاصی نیاز می باشد؟

آمادگی بسیار کمی برای تست کولپوسکوپی نیاز است. با این حال، بهتر است برخی موارد را خاطر نشان شویم:

حتما پیش از انجام تست، در خصوص جزئیات روند با پزشک مشورت داشته باشید.

جهت انجام این تست، نیازی به ناشتا بودن نیست.

خانم های باردار، باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند.

حساسیت دارویی حتما باید به پزشک اطلاع داده شود. به همین خاطر، لیستی از داروهای مصرفی و یا مکمل ها را در اختیار پزشک قرار دهید.

کولپوسکوپی باید زمانی انجام شود که میزان خونریزی قاعدگی شدید نباشد. انجام این تست ابتدا و یا انتهای قاعدگی، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

دوش واژینال، استفاده از تامپون و برقراری رابطه جنسی، یک تا دو روز قبل از انجام تست ممنوع می باشد.

مصرف برخی داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک، قبل از بیوپسی توصیه می شود. بهتر است حتما در این خصوص با پزشک خود مشورت داشته باشید.

جهت راحتی انجام تست، از بیمار خواسته می شود مثانه خود را تخلیه کند.

ممکن است با توجه به شرایط جسمانی بیمار، رعایت یک سری نکات از سوی پزشک در نظر گرفته شود.

دکتر ماندانا لطفی یگانه جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ماندانا لطفی یگانه مراجعه نمایید.

روند انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولا در مطب پزشک و یا در بیمارستان انجام می شود، در حدود ده تا بیست دقیقه به طول می انجامد و نیازی به بیهوشی نخواهد بود.

در ابتدا، بیمار به پشت و بر روی میز معاینه دراز می کشد (همانند زمان انجام تست پاپ اسمیر و یا معاینه لگنی). سپس اسپکولوم وارد واژن می شود تا باز نگه داشته شدن دهانه واژن، امکان مشاهده دهانه رحم برای پزشک فراهم گردد.

سپس، کولپوسکوپ در دهانه واژن قرار خواهد گرفت. کولپوسکوپ هیچ گونه تماسی با بدن شما نخواهد داشت و داخل واژن نمی شود. پزشک به تهیه تصاویر و گرفتن نمونه از نواحی مشکوک خواهد پرداخت.

بعد از بیوپسی، از محلولی جهت کنترل خونریزی استفاده خواهد شد. که ممکن است بعد از آن تا چند روز، ترشحات تیره رنگی مشاهده شود.

ممکن است در برخی خانم ها قرارگیری اسپکولوم با احساس ناخوشایندی همراه باشد.

بیوپسی همراه با کولپوسکوپی

• بیوپسی از دهانه رحم

کولپوسکوپی روند بدون دردی است، اما بیوپسی از دهانه رحم می تواند در برخی خانم ها با کمی خونریزی و یا درد همراه باشد. پزشک به بیمار توصیه می کند نیم ساعت قبل از تست، داروی مسکن مصرف کند. پزشک هم چنین می تواند قبل از بیوپسی، دهانه رحم را بی حس کند.

• بیوپسی از واژن

در بیشتر قسمت های واژن احساسی وجود ندارد و به همین خاطر، در طول بیوپسی دردی احساس نخواهد شد. در پایین واژن که درد بیشتری احساس می شود، معمولا از بی حس کننده موضعی استفاده خواهد شد.

بعد از کولپوسکوپی

بعد از کولپوسکوپی، احتمال مشاهده ترشح واژنی به مدت چند روز و خونریزی به مدت یک هفته وجود دارد. احساس ناخوشایند در ناحیه واژن نیز طی یک تا دو روز برطرف خواهد شد.

در صورتی که بیوپسی انجام نشده باشد، محدودیتی در انجام کارها و فعالیت ها وجود نخواهد داشت.

در صورتی که بیوپسی انجام شده باشد، استفاده از تامپون، کرم های واژنی و یا برقراری رابطه جنسی به مدت یک هفته ممنوع می باشد. اما بعد از تست می توان استحمام کرد.

صرف نظر از نتیجه به دست آمده از کولپوسکوپی، مراجعه به پزشک و انجام تست پاپ اسمیر، همواره توصیه می شود.

همه چیز درباره کولپوسکوپی

آیا کولپوسکوپی خطر و یا عارضه ای را به همراه دارد؟

بیوپسی ممکن است با عفونت و یا خونریزی همراه باشد.

جهت پیشگیری از بروز عوارض احتمالی، توصیه می شود این تست یک هفته بعد از پایان خونریزی قاعدگی انجام شود.

در صورت مشاهده علائمی از قبیل:

• خونریزی سنگین تر از خونریزی دوران قاعدگی
  • دردهای شکمی شدید

حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

نتایج کولپوسکوپی

اطلاعات به دست آمده از کولپوسکوپی نشان می دهد که آیا نیاز به تست و یا درمان بیشتر می باشد یا خیر.

در صورتی که تست هیچ گونه ناهنجاری را نشان ندهد، تست پاپ اسمیر و یا معاینه، جهت اطمینان بیشتر انجام خواهد شد.

غیر طبیعی بودن نتیجه بیوپسی

پزشک به بررسی نمونه گرفته شده و هر گونه تغییر و ناهنجاری خواهد پرداخت.

نتایج به دست آمده از بیوپسی، به تشخیص هر گونه ناهنجاری در سلول های دهانه رحم، سلول های پیش سرطانی و سرطانی و یا شرایط قابل درمان کمک می کند. پزشک نیز با توجه به اطلاعات به دست آمده از بیوپسی و کولپوسکوپی، توصیه هایی را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید.

هشت + هفت =