علت پرمویی یا هیرسوتیسم و درمان آن

هیرسوتیسم

هیرسوتیسم یک عبارت پزشکی است که برای موهای اضافی بدن در زنان به کار می رود. موهای ضخیم و تیره هستند و به طور معمول در نواحی رشد می کنند که زنان در این نواحی موی نازک دارند یا اینکه مویی در این ناحیه ندارند، شامل لب فوقانی، قفسه سینه، چانه، پشت و بالای شکم می باشد.

حال موهای ضحیم و تیره ای که در ناحیه ژنیتال قرار دارند، به دلیل آنکه در تمامی خانم ها هستند، این نوع موها هیرسوتیسم به شمار نمی آید.

هیرسوتیسم مشکل شایعی است که البته بسیار آزار دهنده می تواند باشد. مشاهده شده است که ده درصد از بانوان در سنین بیش از یائسگی درجاتی از هیرسوتیسم را تجربه می کنند.

علت پرمویی یا هیرسوتیسم و درمان آن

علل هیرسوتیسم

هیرسوتیسم علل متفاوتی دارد اما از علل شایع پرمویی یا هیرسوتیسم سابقه خانوادگی هیرسوتیسم است که آزار دهنده می باشد اما نشان دهنده اختلال هورمونی نیست.

یکی دیگر از دلایل هیرسوتیسم افزایش سطح هورمون های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که مهمترین آن ها هورمون تستوسترون است. البته باید ذکر شود که تمام زنان سطوحی از تستوسترون و آندروژن ها در بدن خود دارند و این سطوح پایین است و در صورتی که از حجمی این سطوح بالاتر رود باعث بروز یکسری علائم است که موجب بروز هیرسوتیسم است.

شایعترین وضعیتی که سبب افزایش سطح هورمون های مردانه در زنان می شود، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. البته این سندرم با علائمی همراه خواهد بود مانند بی نظمی در سیکل قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و ریزش موی سر در قسمت قدامی می باشد.

علل دیگری برای افزایش سطح آندروژن ها وجود دارد اما بسیار نادر هستند، مانند: تومورهای آدرنال و تخمدان که آدرنال و تخمدان دو منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن زنان هستند و تومورهای این دو عضو می تواند باعث بروز ناگهانی هیرسوتیسم شود.

بهترین زمان مراجعه به پزشک در زمان ابتلا به هیرسوتیسم

زمانی هیرسوتیسم به صورت ناگهانی ظاهر شده باشد و یا اینکه به سرعت در حال افزایش است.

داشتن علائم همراهی به نفع تخمدان های پلی کیستیک

در صورتی که شما هیچ کدام از این مشکلات را ندارید و موهای زائد برای شما آزار دهنده است و تمایل به درمان دارید می توانید در چنین شرایطی به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص هیرسوتیسم

تست های تشخیصی مورد نیاز هیرسوتیسم در مرحله اول به صورت تست های خونی برای بررسی سطح هورمون ها است.

سونوگرافی لگنی برای بررسی کیست های تخمدانی، توده های تخمدانی، تنبلی تخمدان و … می باشد. در صورت شک به تومور می توان تصویر برداری های همچون ام.آر.آی و سی تی اسکن را انجام داد.

اقدامات درمانی هیرسوتیسم

بیمارانی که مبتلا به اضافه وزن هستند، با کاهش دادن وزن خود سطوح آندروژن در بدن آن ها کاهش پیدا می کند و علائم آن ها تا حد زیادی می تواند کاهش پیدا کند. گفته می شود، پنح درصد کاهش وزن بدن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

نواحی رویش بیش از حد موهای زائد

درمان هیرسوتیسم

درمان بستگی به علل زمینه ای و شدت علائم دارد، موارد خفیف نیاز به درمان ندارند که در موارد شدیدتر گزینه های درمانی متعددی وجود دارد، در واقع انتخاب اول درمان هیرسوتیسم داروهای جلوگیری از بارداری است که باعث کاهش سطوح آندروژن می شوند و در بیمارانی که قاعدگی های نامنظم دارند، به سیکل های قاعدگی هم نیز نظم می دهند.

گفته می شود، شصت تا صد درصد خانم های مبتلا به هیرسوتیسم با استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری درجاتی از بهبود علائم را نشان می دهند.

یکی دیگر از موارد که در درمان آنتی آندروژن هستند، این نوع داروها با کاهش سطوح آندروژن ها و بلوک عصب آندروژن ها در سطح فولیکول های مو به بهبود علائم کمک می کنند، البته نکته ای در خصوص این نوع داروها وجود دارد که بایستی به آن توجه شود و آن بدین صورت است که ممکن است باعث نقایص جنین شوند.

بنابراین خیلی مهم است که در زمان استفاده از آن ها یک روش موثر و مطمئن پیشگیری از بارداری بیمار استفاده نمایید و برعکس خانمی که تمایل به بارداری دارد یا باردار است به هیچ عنوان از این نوع داروها استفاده نکند.

سومین روش درمان برداشتن فیزیکال موهای زائد است یا دکلور کردن و کمرنگ کردن آن ها می باشد. شیو مو، مواد شیمیایی مو و کرم های که سرعت رشد مو را کاهش می دهند، بلیچینگ، دکلوره، الکترولیز و در نهایت لیزر موهای زائد می باشد.

لیزر موهای زائد به نسبت الکترولیز سرعت و درد کمتری دارد و هزینه بالاتری داشته و نیاز به تکرار جلسات هر چهار تا شش هفته دارد که به طور کلی طی چهار تا شش جلسه نیاز است و در نهایت یک جلسه یادآور پس از هر شش یا دوازده ماه نیاز خواهد داشت.

نکته مهم این است که دارو درمانی بایستی حین لیزر ادامه پیدا کند و پس از آن ادامه یابد تا با عود مجدد موهای زائد مواجه نشویم.

آیا هیرسوتیسم مشکلی برای باردار شدنم ایجاد می کند؟

بایستی گفت هیرسوتیسم مشکلی برای بارداری فرد ایجاد نمی کند ولی در صورتی که هیرسوتیسم در زمینه سندرم تخمدان های پلی کیستیک باشد، که خود آن به علت نامنظمی تخمک گذاری درجاتی با نازایی همراه شود، ولی در صورتی که هیرسوتیسم علائم همراه ندارد، لذا هیرسوتیسم به تنهایی مشکلی برای باردار شدن ایجاد نخواهد کرد.

نکاتی در خصوص هیرسوتیسم

نکته ای که بایستی به آن دقت شود این است که هیچ کدام از این درمان ها به صورت کامل باعث برطرف شدن موهای زائد نمی شوند، ولی تا حدود زیادی می توانند موثر باشند.

مورد بعدی این است که اغلب درمان ها باید حداقل شش ماه ادامه پیدا کنند، در واقع بایستی بدانید که درمان هیرسوتیسم نیاز به صبر و حوصله دارد، زیرا سیکل رشد فولیکول مو شش ماه طول می کشد و اغلب درمان ها برای اثر دهی بایستی شش ماه ادامه پیدا کنند. به عبارتی اثرات شش ماه پس از دارو درمانی قابل مشاهده خواهد بود.

لذا در طول این مدت زمان می توان موهای زائد را به کمک روش های مکانیکی همچون لیزر، شیو و یا مواد شیمیایی حذف کرد تا داروها اثر خود را نشان دهند.

ایدیوپاتیک هیرسوتیسم

زمانی یک هیرسوتیسم ایدیوپاتیک است که علت قابل تشخیصی برای آن پیدا نمی کنیم، معمولا این نوع هیرسوتیسم ها مزمن هستند و علائم همراه ندارند، همچنین سیکل قاعدگی فرد منظم است.

البته مهم است اشاره شود که چه حجمی از موی بدن در یک فرد نرمال در نظر گرفته شود و چه حجمی به آن هیرسوتیسم گفته می شود بسته به نژادها و قومیت های مختلف متفاوت خواهد بود. زیرا نژادها و قومیت های مختلف نقش مهمی در میزان رویش موهای زائد دارند.

به طور مثال نژاد آسیایی جنوب غربی و سرخ پوست های آمریکایی موهای زائد بسیار کمی دارند. ولی زنان ملیت های مدیترانه ای و خاورمیانه موهای بیشتری دارند. بنابراین تعریف هیرسوتیسم در نژاد ها تا درجاتی می تواند متفاوت باشد.

طول دوره درمان هیرسوتیسم

در زنان سطوح آندروژن با افزایش سن کاهش می یابد و خانمی که دوره سنی 20 تا 30 سال را دارد شاید نیاز باشد تا دوره درمانی را چند سال ادامه یابد تا هیرسوتیسم کنترل شود اما زنان در دوره 30 تا 50 سال سطوح آندروژن بدن آن ها کاهش پیدا کرده است که در چنین شرایطی حتی ممکن است نیاز به هورمون درمانی نداشته باشند، اما این موضوع فرد به فرد فرق می کند.

نکته آخر

هیرسوتیسم یا رویش بیش از حد موهای زائد قابل درمان و کنترل خواهد بود، لذا بهتر است در صورت مواجهه با چنین عارضه ای سعی نمایید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴

صفحه اینستاگرام: drmandanalotfi