عفونت واژن، از علائم تا درمان آن

عفونت واژن

آیا عفونت واژن با عدم بهداشت فردی ایجاد می شود؟

آیا کسی که عفونت واژن گرفته است حتما به بهداشت فردی خود نرسیده است و با این موضوع مواجه شده است؟

بهداشت فردی و رعایت نکات بهداشتی تا چه حد می تواند در بروز عفونت واژن تاثیر گذار باشد؟

سه پرسشی که در فوق مطرح گردید هر سه به یک موضوع اشاره دارد، اما با بیان های مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شده است. اگر می خواهید به تاثیر بهداشت فردی در مساله عفونت واژن پی ببرید این مقاله را از دست ندهید زیرا که با بررسی ابعاد و جنبه های مختلف عفونت واژن به پاسخ این پرسش ها خواهیم رسید.

عفونت واژن

عفونت واژن با چه علائم و مشکلاتی همراه است؟

از جمله مهم ترین سوالاتی که زنان از پزشکان می پرسند این است که عفونت واژن دارای چه علائمی است.

از جمله علائم عفونت واژن:

• خارش بیش از حد ناحیه واژن خانم ها که تا حدی زیادی می تواند موجب ناراحتی آنها شود.
  • از دیگر علائم عفونت واژن ترشحاتی از ناحیه واژن است که بسیار بد بو است و به رنگ سفید و کرمی از ناحیه واژن تخلیه می شود.
  • سوزش در هنگام ادرار کردن نیز در اثر عفونت رخ می دهد که دفع ادرار برایشان دردناک بوده و آزار دهنده است.

انواع عفونت واژن

انگلی- باکتریال – قارچی

انواع عفونت واژن

این سه نوع از انواع عفونت هایی است که زنان به آنها دچار می شوند. پزشکان می توانند با معایناتی کوتاه و ساده نوع عفونت و نیز راه درمان را بسته به نوع عفونت تعیین کنند.

* عفونت انگلی نوعی از عفونت است که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشید و هرچه سریعتر اقدامات درمانی را انجام دهید تا کمترین میزان عارضه و مشکل را به همراه داشته باشد و نیز در مدت زمان کوتاهی پیش از آنکه وخیم شود درمان انجام پذیرد.

علل و عوامل دخیل در شکل گیری عفونت کدام است؟

عفونت واژن در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود  مثلا:

1. اگر لباس زیر شما از الیاف پلاستیکی تهیه شده باشد می تواند در این موضوع اثر گذار باشد.
  2. یا دیگر عامل موثر بر عفونت واژن لباس زیری است که به هر دلیلی باکتری داشته و در اثر همین موضوع عفونت هایی را برای زنان پدید می آورد. مثلا از جمله دلایلی که لباس زیر ممکن است آلوده باشد این است که در حین شست و شو دقت لازم را نداشته باشید.
  3. رابطه جنسی
  4. بارداری
  5. زایمان

عفونت واژن و راه های تشخیص

تشخیص عفونت واژن از طرق مختلفی انجام می شود :

معاینه و شرح حالی که از بیمار، متخصص زنان و زایمان دریافت می نمایید، صورت می گیرد. اما بهتر است بدانید که توجه به گزارشی که بیمار از وضعیت جسمی خود می دهد به راحتی قابل انجام است.

برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر ماندانا لطفی یگانه  می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

درمان عفونت واژن چگونه انجام می پذیرد؟

از مهم ترین و شایع ترین راه هایی که برای درمان عفونت واژن مورد استفاده اغلب پزشکان است تجویز قرص هایی ست که می توانند تا حد قابل توجهی برای درمان تاثیر گذار و نقش موثری را داشته باشد.

درمان عفونت واژن

عفونت واژن علیرغم اینکه مشکل شایعی در بین زنان است و می توان گفت تمام زنان حداقل یکبار در زندگی دچار این مساله شدند ولی درمان ساده ای دارد و می توان طی مدت کوتاهی (بسته به اینکه میزان عفونت چقدر است مدت زمان درمان متفاوت می باشد) با مصرف قرص ها این بیماری را حل و رفع کرد.

از دیگر راه هایی که برای درمان این مشکل ارائه می شود می توان به راهبرد هایی اشاره داشت که بر کاهش عوارض این بیماری موثر است. به طور مثال:

• استفاده از پد هایی که بتواند تا مدتی واژن ما را در برابر باکتری ها محافظت کند تا از حالت تحریک پذیری خارج شده و بهبودی حاصل شود.
  • استفاده از دستمال کاغذی هایی که معطر نبوده و بدون بو و رایحه باشد.
  • استفاده از لباس زیر مناسب و تمیز و تعویض آن در فواصل زمانی کوتاه که می تواند تا حد زیادی در کنترل این مشکل کارگر افتد.

چند نکته ضروری در زمینه عفونت واژن

• در انتها این نوید را به تمامی زنان می دهیم که عفونت واژن ابدا جدی نبوده و در صورت بروز این مشکل می توانند به راحتی با مراجعه به پزشکی توانمند اقدامات لازم را برای درمان مشکل خود انجام دهند.
  • از دیگر نکاتی که باید در این زمینه یادآور شد این است که اگر تصور می کنید که عفونت واژن در اثر آلودگی و کثیفی و عدم رعایت بهداشت شخصی، در فرد ایجاد شده، بهتر است بگوییم که در یک توهم اساسی به سر می برید. زیرا که این بیماری هیچ ارتباطی با بهداشت فردی ندارد و در اثر علل مختلف می تواند ایجاد شود. البته این را در ذهن داشته باشید که آلودگی می تواند یک علت و منشا جزئی باشد نه اینکه علت اصلی بروز این مشکل. (پاسخ پرسشی که در ابتدای مقاله آورده شد.)
  • از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که عدم درمان عفونت واژن می تواند عارضه هایی همچون ناباروری را در زنان افزایش دهد و این موضع باعث می شود باروری از طریقی جزء رابطه جنسی اتفاق بیفتد.

نتیجه گیری

درانتها امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه مطالبی که بتواند روشنگری های لازم را داشته باشد رسالت اطلاع رسانی خود را در نهایت کمال انجام داده باشیم.

خوشبختانه افزایش آگاهی در زنان موجب شده است که بسیاری  از مشکلات آنان با کمترین میزان خطر و پیش از آنکه تبدیل به موضوعی حاد شود روند درمانی لازم را پیموده و نتیجه مثبتی را حاصل کند.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰

صفحه اینستاگرام: drmandanalotfi

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.

2 thoughts on “عفونت واژن، از علائم تا درمان آن

1. رویا - مارس 2, 2020 در 7:35 ب.ظ

سلام خانوم دکتر خسته نباشید
    من ۲۰ سالمه و مجرد‌هستم و یه دوماه هست که دچار خارش بد بدن و سوزش هنگام ادرار و ترشحات سفید رنگ غلیظ از بدنم خارج میشه ولی گاهی هم با دستمال تمیز میکنم میبینم ترشحات زرد رنگ‌هم هست .
    نوبت گرفتم از دکتر دیگه ای ولی به خاطر این ویروس که اومده نوبت ندادن . از شما میخواستم بپرسم اگه‌میتونم قرص یا هر راهکاری دیگه ای میدین‌انجام بدم خیلی اذیت هستم . ممنون میشم جواب بدین.

• drlotfiyeganeh - مارس 5, 2020 در 9:50 ق.ظ

سلام و روز بخیر .
      احتمال عفونت قارچی هست . پماد موضعی کلوتریمازول و پماد موضعی بتامتازون کم خطر هست . می تونین بگیرین و موضعی استفاده کنین