دلایل و درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان، بیماری است که در حال حاضر شیوع بسیار بالایی دارد  اگر تشخیص به این بیماری مثبت شود ممکن است بارداری به دشواری اتفاق بیافتد. راه کار های درمانی برای این بیماری ارائه شده است که خبر خوشی برای خانم های مبتلا است که با این روش ها از شر این بیماری خلاص شوند.

در این نوشتار سعی می کنیم حد الامکان مطالبی مفید در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم. برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید:

دلایل و درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان چیست؟

سلول های بنیادین در تخمدان زنان قرار دارند که در نتیجه به تخمک تبدیل می شوند و اگر این سلول های مذکور با اسپرم ترکیب شوند لقاح ایجاد می شود و جنین شکل می گیرد. تخمک ها از سلول های که از غده هیپوفیز مغز ترشح می شوند، تشکیل شده اند. تنبلی تخمدان هم وضعیتی است که باعث بی نظمی در دوران عادت ماهانه و جوش های آکنه در روی پوست می شوند، در چنین وضعیتی حاملگی به ندرت اتفاق می افتد. وقتی کیست ها در لوله های فالوپ تشکیل شوند اسپرم ها نمی تواند به تخمک برسند و لقاح ایجاد شود. در این سندروم هورمون های مردانه بیشتر از حد نرمال در زنان وجود دارند و باعث بروز بیماری های مانند: دیابت و اضافه وزن می شود. پلی کیستیک هم به معنی تجمع کیست های متعدد در یک نقطه است.

علل ایجاد سندروم پلی کیستیک چیست؟

• برخی از متخصصین معتقدند که سطح بالای هورمون های مردانه در زنان می تواند باعث بروز چنین عارضه ای شود که باعث تخمک گذاری در تخمدان ها می شوند.
  • عوامل وراثتی و ژنتیکی در بروز چنین عارضه های دخیل هستند، به عنوان مثال: اگر در خانواده نزدیک تان ابتلا به چنین عارضه ای سابقه داشته باشد ممکن است شما هم مستعد این بیماری باشید.
  • تومور های مغزی
  • بیماری عفونی و لگنی در زنان
  • اختلالات در غده تیروئید
  • عارضه های روانی، از قبیل استرس و اضطراب بالا
  • بیماری دیابت و هورمون انسولین می تواند شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

همه ی خانم های که تجربه تنبلی تخمدان داشته اند علائمی مشابه را گزارش کرده اند، این نشانه ها در همان دوره اول پریودی یا بعد از افزایش وزن و بارداری نمایان می شوند.

• خونریزی های بیش از حد معمول، به دلیل کم شدن تخمک های جداره ی رحم محکم تر می شود و در نتیجه حجم خون پریودی بسیار زیاد می شود.
  • اختلال در چرخه پریودی: با کاهش تخمک گذاری، چرخه عادت ماهانه هم مختل می شود، در برخی از زنانی که به سندروم پلی کیستیک مبتلا هستند 8 بار در سال عادت ماهانه را تجربه می کنند، عامل دیگر در اختلال چرخه قاعدگی وجود فیبروم های رحمی است.
علائم تنبلی تخمدان

• رشد بیش از حد موهای زائد: بیش از نیمی از زنان مبتلا به این عارضه موهای زائد بسیاری بر روی صورت و بدن خود دارند.
  • افزایش وزن: اضافه وزن و چاقی یکی از شایع ترین علائمی که تا کنون اعلام شده است.
  • ریزش مو: ریزش موی سر یکی از علائم و عوارض تنبلی تخمدان است در این عارضه ساقه ی مو ها باریک می شوند و در نهایت می ریزند.
  • تیرگی پوست: با ابتلا به این عارضه ممکن است نواحی از پوست تان تیره و لکه دار شوند.
  • سر درد: تغییرات هورمونی باعث بروز سر درد می شود.
  • آکنه یا جوش های چرکی: وقتی هورمون های مردانه در اثر ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر می شود جوش های چرکی در صورت و بدن هم بیشتر می شوند این جوش ها از پوست های چرب نشات می گیرد.

تشخیص ابتلا به چنین عارضه چگونه ممکن است؟

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که به تشخیص بیماری ها کمک می نمایید. معاینات فیزیکی، آزمایشات، تصویربرداری، سونوگرافی می تواند در تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک نمایید. در نهایت متخصص زنان و زایمان با بررسی بیماری ها می تواند اقدام به درمان نمایید.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰

صفحه اینستاگرام: drmandanalotfi

ارتباط میان تنبلی تخمدان و نازایی

بعضی از خانم ها ممکن است تا زمانی که قصد باردار شدن را نداشته باشند از ابتلا به این بیماری بی خبر باشند و زمانی که برای بارداری اقدام می کنند با شکست رو به رو می شوند و به دنبال ریشه یابی ناباروری خود با تنبلی تخمدان رو به رو می شوند.

بیماری تنبلی تخمدان موجب برهم زدن تعادل سیکل های قاعدگی و تخمک گذاری می شود. این بیماری موجب نازایی نخواهد شد اما بی تاثیر نیست و موجب دیرزایی خواهد شد.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

درمان تنبلی تخمدان بسته به عوامل زمینه ای است، لذا بهتر است در ابتدا علتی که موجب ابتلا به بیماری شده را تشخیص داد و با رفع علت زمینه ای به درمان این بیماری پرداخت.

متخصص زنان در ابتدا امر به خانم ها پیشنهاد می کند سبک زندگی خود را تغییر دهند و سپس برای کاهش وزن اقدام کنند تا  روند درمانی سریع تری را تجربه کنند. حتی می توانند از لیزرتراپی موهای زائد نیز استفاده کنند تا علائم این بیماری را کاهش دهند. راه کار های درمانی که در ادامه به آن ها می پردازیم ممکن در طول بازه ی زمانی شش ماه تا یکسال به طول بیانجامد تا نتایج درمانی مشخص گردد، البته لازم به ذکر است این زمان بسته به شرایط بیمار متفاوت می باشد و احتمال اینکه کمتر از این بازه زمانی بهبود یابد وجود خواهد داشت.

برای درمان این بیماری می توان از دارو درمانی استفاده نمود که داروها براساس شرایط جسمی بیمار و صلاح دید متخصص زنان و زایمان تجویز می گردد. لازک به ذکر است، تمامی داروها بایستی توسط پزشک تجویز گردد و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید تا از بروز عوارض جبران ناپذیر بپرهیزید.

نتیجه گیری

بیماری تنبلی تخمدان یک بیماری ژنتیکی است که از دوره جنینی ایجاد می گردد. این بیماری می تواند بر روی بارداری تاثیر بگذارد اما موجب ناباروری نخواهد شد. تغییر سبک زندگی و داشتن عادات غذایی سالم، همچنین انجام فعالیت های ورزشی در رسیدن به سلامت جسمی موثر خواهد بود. لذا با داشتن سبک زندگی سالم از ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری تنبلی تخمدان می توان پیشگیری نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.​

5 × دو =