ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

کیست تخمدان

کیست های تخمدانی، عبارت آشنا که اغلب بانوان از زبان متخصصین زنان می شنوند. بانوان زمانی که دوره باروری را آغاز می کنند در صورت عدم مراقبت، به بیماری های ناحیه تناسلی و انواع عفونت ها مبتلا می شوند. یکی از این بیماری های بسیار شایع کیست های تخمدان هستند.

آنچه شما را به خواندن این مقاله مجاب کرده است؛ احتمالا ابتلا به بیماریست و یا مشکوک بودن به علائم آن. به هر روی پرداختن به این موضوع در حوزه زنان خالی از لطف نیست، چه بسا که بسیاری از زنان از این عارضه رنج می برند اما نه علائم آن را می شناسند و نه با روش های درمانی آن آشنا هستند.

آنچه ما را به نگارش این مقاله ملزم کرد، نیاز روزافزون بانوان کشورمان به ارتقای سطح علمی شان در حوزه بیماری های زنان است.

اگر شما نیز از علائم کیست تخمدان رنج می برید و نیازمند مشاوره برای درمان آن هستید، پیشنهاد می کنیم خواننده این مقاله باشید:

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدانی کیسه های حاوی مایع هستند که معمولا برای افراد ایجاد درد نمی کنند. اما در مواقعی این کیست ها بزرگ شده و درد های ناحیه تخمدان، شکم و لگن را به همراه خواهد داشت.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم شکل و اندازه کیست های تخمدانی در هیچ دو فردی یکسان نیست. این کیست ها در بانوان به شکل های گونانی رشد می کنند، که دارای علائم و نشانه های متفاوتی نیز هستند.

کیست های تخمدانی دارای سه نوع بوده که نوع فولیکولی آن از دیگر انواع آن شایع تر است.

انواع کیست های تخمدان عبارت اند از:

• کیست های فولیکولی
  • کیست لوپوس
  • کیست های غیر فعال

علت به وجود آمدن کیست تخمدان

آنچه موجب بروز این کیست ها می شود علت مشخصی ندارد. اما به طور کلی عواملی وجود دارد که شانس ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد.

عواملی که خطر ابتلا به کیست تخمدان را افزایش می دهد، عبارت اند از:

• استعمال دخانیات
  • اختلالات قاعدگی
  • اختلالات هورمونی
  • مصرف برخی دارو های بارداری
  • هیپوتیروئیدی

علائم و نشانه های کیست تخمدان

همانطور که در بالا اشاره شد، اغلب بانوان از اینکه به این عارضه مبتلا هستند، اطلاع نداشته و بعد از مدت زمان طولانی و با مشاهده برخی نشانه متوجه وجود این کیست ها خواهند شد.

اما در صورت پیشرفت بیماری باید منتظر علائم آن بود. این نشانه ها شامل موارد زیر است:

• احساس نفخ
  • چرخه های نامنظم قاعدگی
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • احساس درد در هنگام مقاربت
  • احساس تهوع
  • پر مویی
  • ابتلا به اکنه
  • ریزش مو

این موارد نشانه های شایع کیست تخمدان در بانوان هستند.

دکتر ماندانا لطفی یگانه جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با بهترین جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ماندانا لطفی یگانه مراجعه نمایید.

از چه روشی برای تشخیص کیست تخمدان استفاده می شود؟

در اولین مرحله عموما بانوان با مشاهده چند علامت به متخصص زنان مراجعه می کنند. وی با بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه بدنی می تواند وجود کیست را تشخیص دهد. اگر در ضمن معاینه از وجود کیست های تخمدان اطمینان یافت، می تواند برای ارزیابی نوع کیست و اندازه آن از آزمایشات زیر استفاده کند:

• آزمایشات باردری
  • سونوگرافی های لگن
  • لاپاراسکوپی
  • آزمایش خون

درمان کیست تخمدان

با صرف نظر از کیست های تخمدانی که به صورت خود به خود از بین می روند، درمان برخی از کیست ها نیازمند معاینات و استفاده از دارو درمانی است. در مواقعی نیز تنها راه خلاصی از این کیست ها انجام جراحی خواهد بود. بنابراین اولین گام برای بانوانی که به کیست تخمدان مبتلا هستند مراجعه به بهترین متخصص زنان است. در سایه یک معاینه صحیح و تشخیص درست است که می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

این خبر خوب که 95 درصد کیست های تخمدانی غیر سرطانی هستند، می تواند تسکین دهنده بسیاری از دغدغه های بانوان باشد.

با این حال زمانی که کیست ها به دلیل درمان دیر هنگام رشد کنند، نیازمند جراحی خواهند بود. برای ارزیابی وضعیت تخمدان ها اغلب از روش هایی نظیر لاپاراسکوپی و یا اورولوژی استفاده می شود که توسط آن از بافت تخمدان ها نمونه برداری شده تا برای ارزیابی به آزمایشگاه انتقال یابد.

در صورتی که کیست های تخمدانی از نوع سرطانی باشند، جراح برداشت رحم همراه با  تخمدان و لوله های فالوپ را توصیه خواهد کرد.

شما بیش از دیگران در معرض ابتلا به کیست تخمدان هستید!

افرادی که در سن 40 سالگی به سر می برند بیش از افراد پایین تر از این سن مبتلا به کیست تخمدان می شوند. بنابراین این افراد بایستی با مشاهده دوره قاعدگی نامنظم، رشد غیر معمول موهای زائد و چاق شدن بی سابقه سریعا برای معاینه به متخصص زنان مراجعه کند.

در واقع راه پیشگیری از کیست تخمدان تنها در سایه دارو درمای میسر است. از این رو افرادی که قرص های ضد بارداری استفاده می کنند و یا در دوران شیردهی و بارداری هستند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

البته توجه به این نکته ضروریست که مصرف قرص های ضد بارداری نمی تواند به طور قطعی عامل بهبودی کیست تخمدان باشد و نمی توان برای افرادی که ازدواج نکردند، این دارو را تجویز کرد. استفاده از این قرص ها باید تحت نظر پزشک مصرف صورت گیرد.

علاوه بر موارد بالا بانوانی که دیر هنگام ازدواج می کنند، اغلب بیش از دیگر بانوان مستعد ابتلا به کیست تخمدان هستند.

توصیه پایانی

اگر پزشک شما این احتمال را می دهد که به کیست تخمدان مبتلا شده اید و یا خود شما با خواندن این مطلب و آگاهی درباره نشانه های این بیماری مشکوک به ابتلا آن هستید، در اولین فرصت به متخصص زنان مراجعه کرده تا در صورت نیاز پروسه درمانی را آغاز کنید و به درمان کیست تخمدان بپردازید. باید توجه داشته باشید اگر از ابتلا به این بیماری اطمینان دارید، با خود درمانی ها و استفاده از مواد غذایی جهت برطرف کردن علائم، زمان درمان را به تعویق نیندازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.

هفده + 2 =