ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

آیا درمان قطعی برای فیبروم رحم وجود دارد؟

فیبروم رحم

فیبروم رحم یکی از بیماری های شایع در میان زنان است که در حقیقت حدود بیست تا پنجاه درصد از زنان به این بیماری مبتلا می شوند. هر گونه تغییر در عضلات بافت رحم را فیبروم رحم می گویند.

فیبروم رحم یک بیماری ژنتیکی است که از دوران جنینی سلول های آن در بافت رحم ایجاد می شود و به تدریج با افزایش سن آن توده ها در رحم بزرگ شده و قابل تشخیص خواهد بود.

آیا درمان قطعی برای فیبروم رحم وجود دارد؟

علائم فیبروم رحم

علائم و نشانه های فیبروم های رحمی در تمامی افراد یکسان نخواهد بود، اما آنچه در تمامی افراد مشهود می باشد درد در ناحیه شکم و در زمان های سیکل های قاعدگی است. گاهی اوقات فیبروم های رحمی بدون علامت می باشد.

انواع فیبروم های رحمی

فیبروم های رحمی توده های خوش خیمی هستند که به ندرت سرطانی می شوند و مشکلی را برای فرد به وجود نخواهند آورد، اما فیبروم های رحمی دارای انواع مختلفی می باشند که عبارت است از:

فیبروم های اینترامورال

این نوع از فیبروم ها در قسمت داخلی گوشت رحم ایجاد می شوند و عمدتا بدون علامت می باشند اما در صورت وجود علائم با درد و خونریزی های رحمی و احساس فشار بر روی رحم همراه خواهد بود.

فیبروم های ساب موکوزال

نوعی دیگر از فیبروم های رحمی فیبرم ساب موکوزال نام دارد که به طور معمول در قسمت داخلی حفره رحم بروز می کند و نشانه آن به صورت خونریزی می باشد.

فیبروم های ساب سروزال

فیبروم های ساب سروزال به صورت توده ای برجسته به خارج از رحم نمایان شده و مشخص می گردد.

تشخیص فیبروم رحم

روش های تشخیصی بسیاری وجود اما تشخیص این بیماری بسته به نوع و ناحیه قرارگیری آن متفاوت می باشد به همین منظور روش های تشخیصی که می تواند موثر باشد، عبارت است از: سونوگرافی و ام.آر.آی می باشد.

انواع فیبروم رحم

درمان فیبروم های رحم

درمان با توجه به عوامل مختلف همچون نوع فیبروم های رحمی متفاوت می باشد. برخی از فیبروم های رحمی بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند و تنها کافی است که تحت کنترل و چکاپ های دوره ای شش ماه قرار بگیرند.

فیبروم رحم بیماری است که نیاز به درمان های دارویی ندارد و در مواردی بسته به نوع فیبروم می توان برای کوچک تر کردن آن از آمپول های هورمونی استفاده نمود.

اما اگر اندازه فیبروم های رحمی بسیار بزرگ باشد بهترین روش درمان جراحی است که برای درمان بایستی تمامی عوامل همچون سن، علائم، درد، خونریزی و اندازه فیبروم ها را بررسی نمود.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه: شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ صفحه اینستاگرام: drmandanalotfi

درمان فیبروم رحم در دختران جوان

در صورتی که دختران جوان به فیبروم های رحمی مبتلا هستند روش درمانی که برای آن ها توصیه می شود تزریق آمپول های هورمونی خواهد بود اما در اکثریت مواقع متخصصین ترجیح می دهند تا جراحی انجام نشود زیرا بخیه های حین جراحی در طول دوران بارداری تحت فشار خواهد بود و به همین دلیل بهتر است جراحی انجام نشود اما اگر اندازه فیبروم بسیار بزرگ باشد در نهایت برای درمان ناچار خواهیم بود جراحی انجام شود.

جراحی فیبروم رحم

انجام جراحی فیبروم های رحمی نیاز به دقت و ظرافت بسیار زیادی دارد به دلیل نزدیک بودن فیبروم ها به حفره رحم جراحی آن بایستی بسیار دقیق انجام شود. زیرا در برخی موارد ممکن است در حین جراحی حفره رحم باز شود که در این صورت لازم خواهد بود تا حفره رحم بخیه زده شود.

در صورت وجود فیبروم های بزرگ بهتر است چندین لایه بخیه زده شود تا در دوران بارداری باز نشود.

نکته ای که بایستی به آن دقت نمایید این است که در صورت آنکه بایستی اقدام به جراحی فیبروم رحم نمایید سعی کنید تا به یک متخصص زنان خبره مراجعه نمایید تا از بروز عوارضی همچون آسیب به حفره آندومتر پیشگیری شود زیرا هر گونه آسیب به اندومتر سبب می شود تا عوارضی همچون چسبندگی رحم ایجاد شود. لذا نحوه جراحی و جراح بسیار حائز اهمیت می باشد.

در نهایت بگوییم که جراحی فیبروم های رحمی به دو صورت باز و لاپاراسکوپی انجام می شود.

جراحی فیبروم رحم

فیبروم رحم یک بیماری ژنتیکی است، در صورتی که سابقه این بیماری در خانواده درجه یک شما وجود داشته باشد احتمال ابتلا به آن به نسبت دیگر افراد بیشتر خواهد بود. به همین منظور برای پیشگیری از پیشرفت بیماری و بروز عوارض سعی نمایید تا چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.​

پنج × سه =