اچ پی وی

خوشبختانه طی چند سال اخیر آگاهی عمومی به شدت افزایش پیدا کرده است. اهمیت اچ پی وی در این زمینه، در حقیقت به این دلیل است که می تواند سرطان زا باشد، سرطان دهانه رحم، سرطان ناحیه پرینه و واژن، سرطان دهان و گلو و حتی سرطان ناحیه تناسلی در آقایان می تواند در اثر عفونت پایدار در آقایان ایجاد شود.

برخلاف تصور عموم افراد نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که، ابتلا به این ویروس تنها در زنان اتفاق نمی افتد، بلکه مردان هم در معرض خطر ابتلا به این ویروس می باشند. همچنین می توانند مستعد ابتلا به سرطان باشند. لذا واکسیناسیون برای مردان و زنان ضرورت دارد.

سن مناسب تزریق واکسن اچ پی وی از دوره سنی 9 تا 26 سال بوده و توصیه می شود که واکسیناسیون قبل از اولین تماس سکشوال انجام شود. این واکسیناسیون حدود 80 تا 90 درصد ابتلا به بیماری را می تواند پوشش دهد و می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری نمایید.

قابل توجه است که در صورت ابتلا به ویروس اچ پی وی نگران نباشید و نترسید زیرا با وجود تست های پاپ اسمیر جدید و کولپوسکوپی می توان به کمک تشخیص سلول های اولیه ویروس پرداخت و از پیشرفت بیماری پیشگیری نمود.

زمانی که فردی به ویروس اچ پی وی مبتلا می شود از این زمان ابتلا به عفونت تا مبتلا به سرطان حدود بیست تا بیست و پنج سال طول می کشد، لذا به هیچ عنوان از ابتلا به این بیماری نترسید و سعی نمایید تا به تشخیص و درمان آن بپردازید.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک توده به رنگ خاکستری است که از شایع ترین بیماری های مقاربتی به شمار می آید. این بیماری واگیردار بوده و به طور معمول از طریق تماس جنسی با فرد آلوده انتقال می یابد.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

معمولا زگیل های تناسلی در ابعاد و نواحی مختلفی بروز می کنند که هیچ گونه دردی را برای فرد به همراه نخواهد داشت ولی به دلیل وجود ظاهر و توده ها کمی آزار دهنده است. توده های زگیل تناسلی با خارش و ترشح همراه می باشد.

گاهی اوقات زمانی که زگیل تناسلی در دهانه پیشابراه ایجاد شده باشد، می تواند موجب خونریزی و انسداد ادرار شود. همچنین احتمال ابتلا به چند توده در یک ناحیه وجود خواهد داشت.

راه های انتقال زگیل تناسلی

نکته ای که باید در این بخش به آن اشاره شود این است که بیماری زگیل تناسلی به هیچ عنوان از طریق بوسیدن، بغل کردن و استخر انتقال نمی یابد. از مهمترین راه انتقال این ویروس برقراری روابط سکشوال با فرد آلوده است. همچنین در صورتی که از ابزار های جنسی مشترک استفاده نمایید، می تواند این ویروس انتقال یابد.

علت بروز زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی ایجاد می شود. بیش از دویست نوع ویروس اچ پی وی وجود که حدود چهل نوع از آن ها در ناحیه تناسلی اتفاق می افتد.

عوامل بروز ابتلا به زگیل تناسلی در مردان نوع شش و یازده و در زنان نوع شانزده می باشد. معمولا زمانی که فرد به این عفونت مبتلا می شود، به دلیل آنکه در مراحل اولیه بدون علامت است لذا فرد تا چند ماه ابتدایی متوجه ابتلا به این نوع عفونت نخواهد شد.

روش های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

یکی از بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی تزریق واکسن گارداسیل می باشد. به طور معمول این واکسن از ابتلا  به عفونت با HPV نوع شش، یازده، شانزده و هجده پیشگیری می نمایید.

از دیگر روش های پیشگیری از ابتلا به چنین ویروسی داشتن روابط سکشوال حفاظت شده می باشد. بدین صورت که در زمان برقراری تماس جنسی سعی نمایید از وساسل همانند کاندوم استفاده نمایید.

تشخیص بیماری زگیل تناسلی

روش های تشخیصی بسیاری وجود دارد که عبارت است از:

دکتر ماندانا لطفی یگانه جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ماندانا لطفی یگانه مراجعه نمایید.

درمان سریع و موثر زگیل تناسلی

درمان بیماری زگیل تناسلی قطعی نیست و روش های متعددی برای درمان وجود دارد، اما به طور قطع این بیماری درمان نمی شود و پس از درمان این نوع عفونت در بدن باقی خواهد ماند.

نوع درمان با توجه به نوع ویروس اچ پی وی متفاوت می باشد. در مواردی ممکن است ویروس پس از مدت زمان تقریبی چهار ماه بدون هیچ گونه درمان خاصی بهبود یابد.

روش های درمان زگیل تناسلی عبارت است از:

کرایوتراپی

اولین و موثرترین روش درمان بیماری زگیل تناسلی کرایوتراپی می باشد که از این طریق می توان با استفاده از نیتروژن مایع زگیل تناسلی را فریز نمود. جالب است بدانید که این روش درمانی با کمترین عوارض همراه خواهد بود.

لیزر

لیزر درمانی معمولا با بیهوشی و یا بی حسی موضعی انجام می شود. این روش درمانی به نسبت دیگر روش های درمانی مشمول هزینه بیشتری می شود و دوره نقاهت این روش بیشتر خواهد بود. جالب است بدانید که زمانی از این روش استفاده می شود که نوع زگیل تناسلی عود کننده باشد.

جراحی

جراحی از دیگر روش های درمانی بیماری زگیل تناسلی است، اگر اندازه زگیل تناسلی کوچک باشد معمولا از این روش درمانی استفاده می شود و احتمال بازگشت و عود زگیل های تناسلی با انجام جراحی وجود خواهد داشت.

زگیل تناسلی یک بیماری است که درمان آن بایستی به صورت کامل انجام شود. انجام تست های پاپ اسمیر دوره ای به منظور پیشگیری از بروز ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان دهانه رحم یک امر ضروری است.

احتمال عود مجدد زگیل تناسلی وجود دارد. در صورتی که ابتلا به این بیماری هستید، بهتر است زایمان سزارین انجام دهید زیرا احتمال انتقال این ویروس از طریق زایمان طبیعی به نوزاد وجود خواهد داشت.

در صورت داشتن هر گونه علائم و نشانه های این بیماری بهتر است بدون اتلاف وقت به منظور تشخیص دقیق تر به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید.