خشکی واژن؛ از علل تا درمان

خشکی واژن از بیماری های بسیار مهمی است که اکثریت زنان آن را تجربه کرده اند اما از آن مطلع نیستند، امروز می خواهیم تاکید داشته باشیم که در حین نزدیکی درد اصلا چیز طبیعی نیست و خانمی که درد را در هنگام مقاربت تجربه می کند به هر دلیلی ممکن است مبتلا به خشکی واژن شده باشد که حتماً بایستی به پزشک زنان مراجعه نماید به دلیل آنکه خشکی واژن قابل درمان است.

از بیماری های شایع که در دوران یاسئگی و پس از آن رخ می دهد بیماری خشکی واژن می باشد. خشکی واژن به معنای نازک و ملتهب شدن دیواره واژن می باشد. در واقع این عارضه در اثر کاهش هورمون استروژن، عفونت ها و برخی بیماری ها رخ می دهد.

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یک وضعیت شایع در زنان یائسه است. همین طور زنانی که تخمدان های آن ها در حین عمل رحم برداشته شده است به این بیماری مبتلا می شوند.

این بیماری در هر دوره سنی رخ می دهد اما شیوع آن در دوران یائسگی می باشد و به طور معمول با علائم و نشانه های همچون سوزش، خارش یا تحریک اندک واژن همراه است. یکی از مواردی که جالب است بدانید کاهش رطوبت واژن بر روی زندگی زناشویی می تواند اثر گذار باشد.

هورمون استروژن کمک می نمایید تا مایعی شفاف در واژن ترشح شود که ترشح این مایع لایه نازکی را در دیواره واژن به وجود می آورد که سبب لغزنده و مرطوب شدن واژن می گردد و این لایه سبب سالم، ضخیم و ارتجاعی بودن واژن می شود.

خشکی واژن

در دوران یائسگی با کاهش سطح هورمون استروژن مواجه هستیم که این عارضه سبب کاهش رطوبت واژن، خاصیت ارتجاعی و باریک تر شدن واژن می گردد که به آن آتروفی واژن گفته می شود.

عوامل متعددی می تواند سبب کاهش رطوبت واژن و تغییرات هورمونی شود که عبارت است از: قاعدگی، زایمان، یائسگی، افزایش سن و شیردهی می باشد. جالب است بدانید که خشکی واژن سبب کاهش لذت جنسی و احساس درد و ناراحتی در هنگام برقراری تماس جنسی می باشد. اما خوشبختانه روش های درمانی متعددی برای رفع خشکی واژن وجود دارد.

علت خشکی واژن

استروژن به حفظ رطوبت و ضخامت طبیعی مخاط واژن کمک زیادی می نمایید. هر عاملی که باعث شود تا ترشح استروژن از تخمدان ها کاهش پیدا کند، منجر به خشکی واژن می شود. از مهمترین دلایل خشکی واژن کاهش سطح هورمون استروژن می باشد.

حال علت های متفاوتی سبب ابتلا به این بیماری می شود که عبارت است از:

• یائسگی
  • جراحی برداشتن تخمدان ها(به هر دلیلی)
  • انجام جراحی یا شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • رادیوتراپی لگن به دنبال سرطان
  • ابتلا به بیماری سندرم شوگرن
  • استرس و مشکلات روحی و روانی
  • استفاده مکرر از دوش واژینال و دستمال های معطر
  • عدم پیش نوازی در هنگام تماس جنسی
  • حساسیت به مواد مصرفی کاندوم
  • زایمان

یکی مورد دیگر افرادی که زایمان داشته اند و به نوزاد خود شیر می دهند آن ها به دلیل اینکه سطوح استروژن در بدن آن ها پایین است در معرض بیماری خشکی واژن قرار دارند و علائم آن را تجربه خواهند کرد.

• مصرف برخی داروها

در زمان مصرف برخی داروها احتمال بروز علائم این بیماری وجود دارد، داروهایی همچون دانازول، مدروکسی پروژسترون ولی نکته ای وجود دارد و این است که به محض قطع این نوع داروها تولید استروژن شروع می شود و مشکل برطرف می گردد.

• سیگار

موردی دیگر که ممکن است زنان از آن آگاهی نداشته باشند، سیگار است. زنانی که سیگار می کشند در مقایسه با سایر زنان خود را در ریسک یائسگی زودرس قرار می دهند و تنها منظور سیگار نیست می تواند قلیان و تمامی اسموک های از این دسته شامل می شود. بنابراین علائم بیماری در زنانی که سیگار می کشند در سنین پایین تری ظاهر می شود.

علت خشکی واژن

نشانه ها و علائم خشکی واژن

همان طور که در بالا اشاره شد، بیماری خشکی واژن با نشانه های همراه است که این عارضه می تواند زمینه ساز مشکلات دیگری برای فرد شود، که عبارت است از:

• درد همراه با خونریزی در زمان برقراری تماس جنسی
  • تکرر ادرار و نیاز به دفع فوری
  • التهاب و عفونت های مکرر ادراری
  • درد در حین نزدیکی
  • سوزش و خارش واژن
  • ترشحات غیر طبیعی واژن

البته لزوماً همه افراد مبتلا به خشکی واژن علامت دار نیستند.

تشخیص خشکی واژن

روش های تشخیصی متعددی وجود دارد که مهمترین و ابتدایی ترین روش تشخیص اطلاع از شرح حال بیمار و معاینه پزشکی می باشد.

پس از آن تست پاپ اسمیر و آزمایش از دیگر روش های تشخیصی هستند که تست پاپ اسمیر به بررسی دیواره واژن و دهانه رحم می پردازد و گاهی احتمال دارد نیاز به گرفتن نمونه گیری از واژن همراه با تست باشد.

آزمایشاتی همچون ادرار و بررسی هورمون ها از مواردی است که به تشخیص بیماری کمک می نماید.

درمان خشکی واژن

خوشبختانه درمان های متعدد و موثر برای خشکی واژن وجود دارد و بسیار کمک کننده است. نوع درمان با توجه با علت بیماری مشخص می گردد.

ژل های لوبریکات و مرطوب کننده های واژن

اولین روش درمانی می باشد که حاوی هورمون و عارضه ای نمی باشند. همچنین سبب کاهش اصطکاک و درد در حین تماس جنسی می شوند.

همچنین می توان از مرطوب کننده های مخصوص واژن سه بار در هفته استفاده نمود تا اثر مرطوب کنندگی تداوم پیدا کند. نکته ای بسیار قابل توجه این است که به هیچ عنوان از مرطوب کننده های دست یا لوسیون بدن برای درمان خشکی واژن استفاده نمود زیرا باعث آسیب مخاط واژن می شوند.

درمان خشکی واژن با ژل لوبریکانت

استروژن واژینال

موثرترین گزینه درمانی در خشکی واژن می باشد، اما بلاخره مقادیر اندکی از استروژن جذب جریان خون می شود. البته این مقادیر یکصد مقادیر خونی استروژن در زمانی است که فرد هورمون خوراکی استفاده می کند.

در واقع سطح آن بسیار پایین است ولی در هر صورت حتما باید با تجویز پزشک و در طول مدت زمان مشخص استفاده شود. به طور مثال زنانی که سابقه سرطان پستان دارند، بلاخره یک شائبه ایجاد می شود که فرد از دوز پایینی از هورمون را وارد خون می کند و خیلی باید در مورد استفاده از استروژن واژینال درخانم ها تصمیم گیری نمود.

یکی از روش های درمان به کاهش درمان استروژن کمک می نماید دارومی باشد در واقع زمانی که بدن دیگر توانایی تولید این هورمون را نداشته باشد چنین داروهایی می تواند به جایگزینی این هورمون در بدن بپردازند.

جهت دریافت استروژن واژینال می توان از سه طریق کمک گرفت که عبارت است از:

حلقه استرینگ

به طور معمول متخصص زنان یا فرد این حلقه را که بسیار نرم بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد در داخل واژن قرار می دهند و این حلقه به جریان مداوم استروژن در بافت واژن کمک می نمایید.

قرص واژیفم

قرص واژیفم را می توان به کمک اپلیکاتور در داخل واژن قرار داد در واقع این قرص را می بایست در دو هفته ابتدایی روزی یکبار استفاده شود و سپس دو بار در هفته تا در نهایت نیازی دیگر به استفاده از این روش درمانی نباشد.

کرم استروژن واژینال

پمادهای مختلفی حاوی استروژن یا فاقد استروژن وجود دارد اما آنچه می تواند به درمان خشکی واژن کمک نمایید، پمادهای حاوی استروژن می باشد.

استفاده از کرم های واژینال حاوی استروژن با کمک اپلیکاتور به صورت یک تا دو بار در طول هفته قابل انجام است. پس از آن با تجویز پزشک به مدت یک تا سه هفته مصرف این دارو قطع می گردد.

قابل توجه است که تمامی داروهای حاوی استروژن می تواند با عوارض جانبی همچون خونریزی از واژن و احساس درد در سینه ها همراه باشند.

برخی از افراد با توجه به شرایطی نبایست تحت درمان استروژن موضعی قرار گیرند. این شرایط عبارت است از:

• افراد مبتلا به سرطان پستان به خصوص در زمانی که در حال استفاده از مهارکننده اروماتاز هستند.
• ابتلا به سرطان و اندومتریوز
• علت ناشناخته خونریزی واژن
• بارداری و شیردهی

درمان خشکی واژن با کربوکسی تراپی

یکی از روش های درمان استفاده از کربوکسی تراپی یا گاز CO2 می باشد که جز یکی از بهترین روش های درمان به شمار می آید.

درمان خشکی واژن با اوزون تراپی

اوزون تراپی روش درمانی بسیار موثر است که در درمان بسیاری از بیماری ها نقش بسزایی داشته است که با این روش درمانی می توانیم شاهد بهترین نتیجه از درمان خشکی واژن باشیم.

درمان خشکی واژن با لیزر

با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه های لیزر در درمان بیماری ها نقش بسزایی داشته اند که در این بین درمان خشکی واژن با لیزر از بهترین روش های درمانی کم تهاجمی است که علاوه بر جوانسازی واژن سبب رفع و درمان خشکی نیز می شود.

لیزر جایگزین بسیار موثر برای استروژن ها هستند و در واقع همان اثر هورمون روی بافت ایجاد می کنند ولی عوارض هورمونی ندارند.

فعالیت جنسی

در قدم اول زمانی که فعالیت جنسی دردناک است آزاردهنده خواهد بود ولی زمانی که فرد دوره درمانی خشکی واژن را طی نمود توصیه می شود که فعالیت جنسی مداوم و در فواصل نزدیک داشته باشد.

در واقع فعالیت جنسی بافت واژن را سالم نگه می دارد و مقاربت سبب نرمی و قابلیت ارتجاعی بافت واژن می شود و از جمع شدن بافت و پیر شدن مخاط را جلوگیری می کند و می تواند به عنوان درمان نگهدارنده پس از دوره درمانی باشد.

داشتن رابطه جنسی به صورت مرتب در درمان خشکی واژن موثر است.

سوالات متداول خشکی واژن

آیا کم آبی بدن می تواند از دلایل ابتلا به بیماری خشکی واژن باشد؟

کم آبی بدن می تواند سبب خشکی پوست و سایز اعضای بدن شود اما مهمترین دلیل این بیماری نخواهد بود. زمانی که بدن با کم آبی مواجه باشد سطح پوست بدن نظیر ناحیه تناسلی خشک خواهد بود.

آیا خشکی واژن قبل از یائسگی طبیعی است؟

بیماری خشکی واژن در هر دوره سنی اتفاق می فاتد اما شیوع آن در سنین یائسگی بیشتر خواهد بود، خشکی واژن قبل از یائسگی می تواند به دلیل استفاده از داروهای مختلف اتفاق افتد که سبب می شود تا زندگی فرد تحت تاثیر قرار گیرد.

آیا استفاده از استروژن واژن ضروری است؟

استروژن به دو صورت خوراکی و موضعی می باشد. البته بسیاری از زنان از اینکه استروژن استفاده نمایند نگران هستند. در صورت تجویز پزشک نگران نبوده زیرا بدون عارضه خواهد بود.

آیا استفاده از روان کننده ها در مقابله با خشکی واژن موثر است؟

استفاده از هر نوع محصولی بهتر است با مشورت متخصص زنان صورت گیرد. زیرا برخی روان کننده ها به گونه ای هستند که به مرطوب نگه داشتن مهبل و جلوگیری از سوزش در زمان تماس جنسی کمک می نمایید.

رابطه بین یائسگی و خشکی واژن چیست؟

یائسگی سبب کاهش هورمون استروژن می شود و این امر سبب نازک شدن دیواره واژن و خشکی آن می گردد. در واقع این بدان معناست که بدن در دوران یائسگی با کاهش تولید هورمون استروژن همراه است.

هزینه درمان خشکی واژن به چه صورت است؟

هزینه درمان خشکی واژن با توجه به نوع درمان، دستمزد پزشک و برخی عوامل دیگر متفاوت می باشد. لذا به هیچ عنوان نمی توان هزینه دقیقی را مشخص نمود. پس می بایست جهت اطلاع از هزینه های دقیق به پزشک مراجعه نموده تا پس از معاینات لازم میزان هزینه مشخص گردد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید به قسمت انتهای صفحه مورد نظر مراجعه نموده و سوالات خود را بیان نمایید تا پاسخگویی شما عزیزان باشیم.