ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

درمان ناباروری

ناباروری، واژه ای هولناک برای بسیاری از زوجین. واژه ای با معنایی ژرف برای توصیف ناتوانی یک زن در باروری و فراموشی لذتی خداگونه. لذت خلق یک انسان تنها نعمتی است که خداوند آن را در وجود زنان نهادینه کرده است.

اما آیا این نعمت به تمامی بانوان داده شده است؟ کم نیستند بانوانی که با بوییدن تن نوزادی غرق در حسرت می شوند و با لمس دستان ظریفشان در خیال داشتن فرزند گم می شوند.

امروزه در کشور عزیزمان ایران شاهد رشد ناباروری در خانوده ها هستیم. با بالا رفتن سن ازدواج، تاخیر در اقدام به بارداری و یا مشکلات تغذیه ای بسیاری از زوجین نمی توانند صاحب فرزند شوند.

شما علت را در چه می دانید؟ آیا می پندارید ناباروری را نمی شود درمان کرد؟ آیا زوجین باید تا پایان عمر در حسرت داشتن فرزند بمانند؟

جدیدترین روش درمان ناباروری

اگر شما نیز با پدیده ناباروری دست به گریبانید پاسخ این سوالات را در ادامه این مطلب خواهید یافت. با ما همراه باشید:

ناباروری چیست؟

بگذارید قبل از ورود به این بحث ابتدا تعریفی از ناباروری ارائه دهیم. ناباروری به معنای عدم بارداری به مدت یک سال با وجود رابطه جنسی بدون محافظت است. به این معنا که زوجین در طول یک سال بدون استفاده از روش های جلوگیری از بارداری، رابطه جنسی برقرار کرده، اما این رابطه منجر به فرزندآوری نشده باشد.

ناباروری می تواند در یکی از زوجین یا در هر دوی آن ها وجود داشته باشد. این امکان نیز وجود دارد که علی رغم ناباروری هیچ علائمی مبنی بر عدم توانایی تولید مثل در زوجین وجود نداشته باشد.

علت ناباروری چیست؟

در ابتدا باید این نکته را به زوجین جوان گوش زد کنیم که بانوان در زمان تولد با تعداد مشخصی از تخمک متولد می شوند که کیفیت و تعداد هر یک از آن ها با افزایش سن کاهش می یابد. بنابراین علت افزایش سن برای ناباروری بانوان با این عبارت توجیه خواهد شد. بانوانی که در سنین بالا ازدواج می کنند در ابتلا به ناباروری شانس بیشتری نسبت به بانوان کم سن خواهند داشت.

اگر بخواهیم از عامل سن به عنوان علت شایع ناباروری بگذریم، می توانیم علل دیگری را برای بروز این پدیده بیان کنیم که عبارت اند از:

اختلالات لوله های رحم

لوله های رحم کانال هایی هستند که مسئولیت انتقال تخمک از تخمدان به رحم را بر عهده دارند. بنابراین هر گونه آسیب به این کانال ها می تواند بانوان را مستعد ناباروری کند. از جمله عواملی که آسیب به لوله های فالوپ یا همان لوله های رحم را دارند عبارت اند از: عفونت های لگنی، آندومتریوز و جراحی است.

تغییرات هورمونی

زمانی که بانوان با اختلالات هورمونی مواجه می شوند سیکل قاعدگی شان بر هم خواهد خورد. بنابراین تخمک گذاری که متناسب با دوران قاعدگی صورت می گیرد نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این هورمون ها تاثیرات مستقیم بر تولید تخمک و ایجاد فضای مناسب برای لانه گزینی تخمک دارند، از این رو با ایجاد اختلال در ترشحات هورمونی تولید تخمک و لانه گزینی نیز مختل خواهد شد.

اختلالات دهانه رحم

ابتدایی ترین راه انتقال اسپرم به رحم از طریق دهانه رحم صورت می گیرد، از این رو ترشحات غیر طبیعی و جراحی های انجام شده در این ناحیه می تواند مسیر انتقال اسپرم را با مشکل مواجه سازد. البته این عامل درصد کمی در ایجاد ناباروری دارد، اما می تواند به راحتی و با روش iui که به معنای لقاح مصنوعی است، این مشکل را برطرف نمود.

مشکلات و بیماری های رحمی

رحم به عنوان خانه اول جنین اگر مبتلا به عفونتی نظیر: فیبروم بوده و یا به لحاظ آناتومی دارای نقض باشد می تواند آن را علتی در ناباروری بانوان دانست.

دکتر ماندانا لطفی یگانه جراح و متخصص زنان و زايمان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری ها و جراحی های زیبایی زنان می پردازد و از بروز عوارض زیاد جلوگیری می کند. جهت مشاوره با جراح زیبایی زنان در تهران می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰ تماس بگیرید یا به آدرس اینستاگرام دکتر ماندانا لطفی یگانه مراجعه نمایید.

تشخیص ناباروری

زمانی که زوجین به علت عدم موفقیت در باروری به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند. ابتدا باید برای رد احتمال ناباروری مرد، اسپرم وی مورد آزمایش قرار گیرد که برای این عمل از آزمایش آنالیز اسپرم بهره می برند. اگر اختلال اسپرم رد شود، برای بررسی ناباوری زن انجام برخی آزمایش ضروری خواهد شد.

برای ارزیابی مشکلات بانوان در باروری از آزمایشاتی نظیر: نمونه برداری از رحم، سونوگرافی واژینال، هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس برداری رنگی از رحم استفاده می شود.

زمانی که علت ناباروری با این آزمایشات مشخص نشود، متخصص انجام عمل لاپاراسکوپی را برای ارزیابی دیواره و لوله های رحم پیشنهاد خواهد داد. برای این جراحی متخصص با استفاده از برشی کنار ناف و هدایت لوله ای مجهز به دوربین داخل رحم، رحم و تخمدان ها را بررسی خواهدکرد. با این روش اگر رحم مبتلا به آندومتریوز باشد مشخص خواهد شد.

راه های درمان ناباروری

قطعا اگر به ناباروری دچار شده باشید تا به الان از علل و علائم آن آگاهی یافته اید و آنچه برای شما اهمیت خواهد داشت راه های درمان ناباروری است.

هنگامی که بانوان به علت ناباروری به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند، متخصص با توجه به علت ناباروری نوع درمان را مشخص خواهد کرد، بنابراین اگر علت ناباروری بیماری خاصی باشد ابتدا فرد می بایست در جهت درمان بیماری زمینه ای اقدام نمایید. که این عمل اغلب همراه با تقویت باروری در فرد صورت خواهد گرفت.

اما روش های متداول در درمان ناباروری عبارت اند از:

دارو درمانی

در دارو درمانی برای پدیده ناباروری متخصص داروهایی را تجویز می کند که بتواند تولید تخمک را افزایش دهد. از دارو درمانی اغلب برای ناباروری هایی استفاده می شود که به علت تنبلی تخمدان و یا اختلال تخمک گذاری ایجاد شده باشد.

با این روش متخصص زنان و زایمان با تجویز دارو شانس باروری در بانوان را افزایش خواهد داد. وی در این راستا از دارو هایی نظیر کلومیفن‌سیترات، لتروزول یا گنادوتروپین استفاده خواهد کرد.

تلقیح داخل رحم یا روش iui

همانطور که به اختصار در بالا اشاره شد، از این روش در ناباروری هایی استفاده می شود که علت آن آسیب دهانه رحم بانوان باشد. در این روش متخصص با توجه به زمان تخمک گذاری اقدام به جمع آوری اسپرم از مرد کرده و پس از شستشو، آن ها را به داخل رحم زن منتقل خواهد کرد. در این راستا امکان دارد متخصص زنان و زایمان برای افزایش شانس باروری قبل از انجام این روش از دارو درمانی نیز استفاده کند.

درمان ناباروری

لقاح خارج از رحم یا روش ivf

در این روش که از نام آن پیداست انجام لقاح در خارج از رحم صورت می گیرد. انجام این روش زمانی امکان پذیر است که علت ناباروری مشخص نبوده باشد. متخصص زنان و زایمان به وسیله دارو درمانی بانوان، ابتدا میزان و کیفیت تخمک ها را ارتقا بخشیده و سپس با استفاده از عمل پانکچر تخمک را از رحم خارج کرده و با اسپر های شسته شده تلقیح می کند. در نهایت تخمک های لقاح یافته را در رحم جایگذاری می کند. در این روش متخصص می تواند رویان های باقی مانده را برای دفعات بعدی منجمد کند.

لاپاراسکوپی

در روش لاپاراسکوپی که ناباروری به علت اختلال در لوله های رحمی ایجاد می شود، متخصص ابتدا آسیب های این لوله ها را برطرف کرده و سپس از زوجین می خواهد که مجددا برای باروری اقدام کنند. گاها بعد از این جراحی متخصص برای باروری از روش ivf نیز استفاده می کند.

اهدای تخمک و رحم جایگزین

این دو روش زمانی پیشنهاد می شود که امکان باروری به طور کامل وجود نداشته باشد و زوجین چاره ای جز انتخاب یکی از این دو روش نداشته باشند.

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی به خصوص در حیطه پزشکی زنان دیگر نگران بیماری و مشکلات ناباروری خود نباشید، با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان و تشخیص درست می توانید به درمان بیماری های خود بپردازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه نمایید.