افتادگی رحم درمان دارد؟

تصور افتادگی و نشست رحم برای بانوان با انجام زایمان طبیعی تداعی می شود. این تصور گرچه تصوری ناصحیح نیست، اما نمی تواند مزایای زایمان طبیعی را به چالش کشد. در واقع اگر افتادگی رحم به جهت زایمان طبیعی رخ دهد، قابل درمان خواهد بود. این در حالی است که افتادگی رحم تنها به دلیل زایمان نخواهد بود.

علت افتادگی رحم علاوه بر زایمان طبیعی می تواند به دلایل دیگری اتفاق افتد که از جمله آن می توان به آسیب عضلات دیواره رحم به علت ژنتیک اشاره کرد. اگر به تازگی تشخیص افتادگی رحم را از متخصص زنان دریافت کرده اید و به دنبال علت آن می گردید پیشنهاد می کنیم خواننده این نوشتار باشید:

درمان افتادگی رحم

افتادگی رحم چیست؟

افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که رحم به داخل واژن حرکت کرده و در موارد شدید در خارج از واژن قرار می گیرد. این عارضه یکی از ناراحت کننده ترین بیماری های زنان می باشد و ممکن است همه گروه های سنی را درگیر کند. هنگامی که رحم به دلایل مختلف دچار افتادگی و آویزان شدن گردد و از واژن خارج شود می تواند بسیار عذاب آور باشد. علاوه بر حالت فیزیکی ناخوشایندی که ایجاد می کند ممکن است باعث آسیب یا وارد کردن فشار به سایر اندام های ناحیه لگن مانند مثانه گردد.

افتادگی رحم مکرر موجب عوارض دیگری می شود که عبارت اند از :  افتادگی یا آویزان شدن مثانه که به آن افتادگی سیتوسل گفته می شود. در این حالت مثانه نیز به سمت واژن حرکت کرده و ممکن است در کف واژن قرار گیرد. مورد بعدی که در نتیجه عوارض افتادگی رحم ایجاد می گردد، رکتوسل نام دارد که در آن راست روده دچار افتادگی در واژن می شود.

افتادگی-رحم

رحم را عضلات و ماهیچه های محکم در جای خود نگه داشته است. زمانی که این عضلات و ماهیچه ها به دلایل مختلف دچار آسیب و یا کشیدگی شدید شوند رحم از حالت طبیعی خارج شده و به سمت پایین یعنی دستگاه تناسلی تمایل پیدا می کند.

اما میزان افتادگی رحم درجات مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اما میزان افتادگی رحم درجات مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

درجه 1: در این حالت رحم به قسمت های فوقانی واژن وارد شده است.

درجه 2: در این نوع از افتادگی، رحم به قسمت های پایین تری از واژن سقوط کرده ولی هنوز از آن خارج نشده و حالت بیرون زدگی ندارد.

درجه 3: در این حالت رحم به پایین ترین قسمت از واژن سقوط کرده و از آن بیرون زده است. در نوع از افتادگی، رحم را می توان در دهانه واژن رویت کرد.

درجه 4: موارد شدیدتر افتادگی نیز ممکن است نیاز فوری به جراحی داشته باشد، اما در مراحل اولیه، تمرینات می تواند به درمان بیماری کمک کند و علائم و درد را تسکین دهد.

درجات افتادگی رحم

علت افتادگی رحم چیست؟

دلایل مختلفی می تواند باعث افتادگی رحم گردد. زایمان طبیعی، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی بیشترین عوامل تاثیر گذار در ایجاد این عارضه هستند. در واقع هنگام زایمان طبیعی اگر اندازه نوزاد بزرگ باشد و یا فشار زایمان وارد شده به مادر زیاد باشد ممکن است باعث کش آمدن یا آویزان شدن رحم گردد. گرچه بافت رحم دارای قدرت ارتجاعی است و پس از زایمان به حالت طبیعی می تواند برگردد اما اگر این فشار بیش از حد باشد رحم نمی تواند حالت اولیه خود را به طور کامل بازیابی کند. از عوامل مهم دیگر داشتن سابقه خانوادگی و ژنتیکی است که می تواند در ابتلا فرد به افتادگی رحم تاثیر داشته باشد.

در ادامه به دیگر علل افتادگی رحم خواهیم پرداخت:

• آسیب های عضلانی کف لگن
  • کاهش هورمون استروژن
  • آسیب های بافت رحمی بر اثر یائسگی
  • ابتلا به بیماری هایی که فشار های شکمی را همراه خواهد داشت.
  • ابتلا به تومور های لگنی
  • ابتلا به اضافه وزن
  • انجام فعالیت های سنگین
  • انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری
  • انجام برخی جراحی ها رحم

علائم افتادگی رحم

رایج ترین علائم افتادگی رحم احساس کردن یک برآمدگی در دهانه واژن است که در موارد واضح و شدید قابل رویت است. سایر علائم این بیماری عبارت است از:

• سنگینی لگن
  • درد واژن

احساس کشش یا درد در واژن که در دوره های قاعدگی یا رابطه جنسی بدتر می شود.

• بیرون زدگی بافت واژن

بافت های صورتی و مرطوب که ممکن است از واژن بیرون زده باشند.

• لکه بینی یا خونریزی بین پریود
  • افزایش ترشحات واژن
  • مقاربت جنسی دردناک
  • نشت ادرار در حین رابطه جنسی و عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم
  • استرس بی اختیاری ادرار یا نشت ادرار
  • عفونت مثانه
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری (UTI)
  • مشکلات حرکات روده مانند یبوست
  • درد پایین کمر
  • احساس نشستن روی توپ یا احساس ریزش چیزی از واژن
  • اختلالات دفع ادرار
  • ناتوانی در راه رفتن راحت
  • ضعف عضلات و بافتهای واژن و…

در موارد خفیف افتادگی، زن ممکن است علائم شدید یا ناراحت کننده ای را مشاهده نکند. علائمی که گاهی اوقات ظاهر می شوند و ممکن است در پایان روز بدتر شوند.

علائم افتادگی رحم

تشخیص افتادگی رحم

تشخیص این عارضه با مراجعه به پزشک زنان و زایمان مشخص می گردد. پزشک ابتدا با پرسیدن سوالات و معاینه فیزیکی به وضعیت بیماری پی می برد. هنگام معاینه لگن، متخصص زنان وضعیت واژن و قرارگیری اندام را ارزیابی می کند.

زمانی که فرد با علائم فوق الذکر به پزشک مراجعه می کند با بیان این نشانه ها متخصص احتمال ابتلا به افتادگی رحم را خواهد داد، اما اگر ابتلا به این عارضه به شکل خفیف باشد برای تشخیص قطعی انجام برخی آزمایشات الزامی خواهد بود از جمله: آزمایشات کف لگنی، سونوگرافی و در مواقعی انجام ام آر آی، سی تی اسکن و تست پاپ اسمیر

از جمله راه های ساده برای درمان افتادگی رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در صورت اضافه وزن، کاهش وزن جهت عدم فشار بر روده ها و عضلات ناحیه لگن
  • پرهیز از انجام فعالیت های سنگین و ورزش هایی که نیازمند بلند کردن اجسام سنگین است
  • انجام برخی تمرینات لگنی مانند: تمرینات کگل جهت تقویت عضلات لگن
  • استفاده از پساری که نوعی دستگاه برای ایجاد ثبات از طریق واژن در رحم قرار می گیرد
  • استفاده از استروژن با تجویز پزشک برای تقویت و ترمیم بافت های واژن

تاثیر زایمان طبیعی در افتادگی رحم

بارداری و افتادگی رحم

تصور اینکه زایمان طبیعی تنها علت افتادگی رحم است باعث شده بسیاری از مادران از این نوع زایمان که بهترین روش تولد نوزاد است صرف نظر کنند. باید بیان کنیم که این اتفاق برای تمامی مادران در رابطه با زایمان طبیعی نخواهد افتاد. بسیاری از مادران پس از زایمان های طبیعی متعدد دچار این عارضه نخواهند شد و در مقابل برخی نیز با اولین زایمان افتادگی رحم را تجربه خواهند کرد، یکی از دلایل در انتخاب زایمان سزارین ابتلا به این بیماری است.

بنابراین نقش ژنتیک را باید در ابتلا به افتادگی رحم در نظر گرفت. ممکن است بانوان با داشتن سابقه خانوادگی مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

درمان افتادگی رحم

شاید جالب باشد که اولین درمان برای افتادگی رحم در سال 1870 استفاده از زالو در مجرا یا دهانه رحم بود. اما امروزه روش های بیشتری برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

دارو درمانی

در ابتلا به افتادگی رحم دارودرمانی نمی تواند تاثیری در بهبودی داشته باشد. چرا که مصرف داروهای خوراکی موجب جا به جایی رحم نخواهد شد. بنابراین تنها گزینه درمانی استفاده از برخی جراحی ها خواهد بود.

هورمون درمانی

اولین مورد از درمان های مناسب برای افتادگی رحم هورمون درمانی است. این روش درمانی زمانی موثر است که دلیل ایجاد افتادگی به یائسگی مربوط می شود. افزایش سطح استروژن با استفاده از HRT ممکن است قدرت عضلات را بازسازی کند، علائم را کاهش داده و از وخیم تر شدن پرولاپس و افتادگی جلوگیری کند. استروژن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی واژن گردیده و در افتادگی های خفیف می تواند موثر باشد.

استفاده از وسایل جانبی

گاهی به منظور ایجاد تغییرات در وضعیت رحم و واژن از وسیله های خاصی استفاده می شود. این وسایل فنر مانند وسایلی هستند که قابل جابجایی است که به اشکال مختلفی در واژن قرار می گیرد تا رحم را بالا نگه دارد. استفاده از این وسیله برای زنانی توصیه می شود که جراحی برای آنان خطرناک است.

استفاده از پساری نیز یکی دیگر از راه های درمانی جهت نگه داشتن رحم در حالت طبیعی بوده که با تعویض 4 الی 5 ماه یکبار نیازمند جراحی نخواهد بود.

ورزش یا فیزیوتراپی

انجام حرکات فیزیوتراپی که مربوط به ناحیه لگن می باشد می تواند تا حدودی علائم و درد ناشی از این بیماری را کنترل کند، این روش در موارد شدید کارایی ندارد.

درصورتی که افتادگی رحم به میزان خفیف اتفاق افتاده باشد می توان با انجام برخی ورزش ها مانند تمرینات کگل از بروز وضعیت حاد جلوگیری کرد. البته این نکته را یادآور شویم که انجام این گونه تمرینات حتما بایستی تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام گردد زیرا در مواردی ممکن است موجب بدتر شدن وضعیت بیمار شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از روش های درمان افتادگی رحم است که از درمان های نوظهور این عارضه به شمار می آید. افراد می توانند با انجام چند جلسه لیزر مونالیزا به میزان قابل توجهی علائم این عارضه را کاهش دهند.

جراحی

راه حل نهایی در درمان افتادگی جراحی می باشد. بیشتر زنان با افتادگی شدید رحم، مثانه و یا رکتوم به یک روش جراحی نیاز دارند. در حالی که برخی از پزشک زنان و جراحان عمومی این عمل را انجام می دهند، اما به طور کلی اینگونه عمل ها را باید متخصص زنان و زایمان انجام دهد تا نتیجه بهتری داشته باشد. جراحی ممکن است روش سخت تری باشد اما گاهی تنها را درمان است.

هیسترکتومی نوعی جراحی است که با نام جراحی برداشت رحم معروف است. از این روش تنها در مواقع خاص استفاده می شود که در ضمن آن رحم به طور کامل از بدن خارج خواهد شد. این روش به عنوان آخرین گزینه درمان افتادگی رحم شناخته می شود. همچنین استفاده از جراحی های ترمیمی می تواند با قرار دادن رحم در جای خود افتادگی آن را درمان کند.

نتیجه گیری

بانوان دقت داشته باشند برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناخوشایند و پیشرفت بیماری بهترین راه مراجعه به هنگام در صورت  بروز علائمی است که در بالا به آن اشاره شد. بنابراین با مراجعه منظم به بهترین متخصص زنان و زایمان خود را از خطرات احتمالی و ابتلا به این بیماری مصون دارید.

دو − یک =