ساعات کاری شنبه ها 11:00 الی 15:00 چهارشنبه ها 16:00 الی 19:00

از علل تا درمان بیماری اندومتریوز

بیماری اندومتریوز

آندومتریوز عارضه ای است که در آن بافتی مشابه بافت رحم، در خارج از رحم شما شروع به رشد می کند. بافت خارجی رحم آندومتر نام دارد. آندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافتی غیر معمول بر روی تخمدان ها، روده و لگن شما رشد می نماید. بافت اندومتری که در خارج از رحم شما شروع به رشد کردن می نماید با نام آندومتریال کاشته شده شناخته می شود.

تغییرات هورمونی دوران قائدگی می تواند بر روی بافت آندومتری نابجا تاثیر منفی بگذارد و موجب ملتهب و دردناک شدن ناحیه مذکور گردد. این بدان معنی است که بافت آندومتری رشد کرده، ضخیم شده و تجزیه می گردد. با گذشت زمان بافت هایی که توده ای می شوند در جای خود نماینده و داخل لگن شما گرفتار می شوند.

از علل تا درمان بیماری اندومتریوز

بافت های توده ای در داخل تخمدان ها می توانند موجب بروز علائم ذیل شوند:

• تحریک
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی که در آن بافت اندام تخمدان به هم متصل می شوند.
  • درد شدید در زمان عادت ماهیانه
  • مشکلات باروری

اینکه شما بخواهید در کم ترین زمان ممکن از شر دردها و سایر علائم ناشی از آندومتریوز خلاص شوید، قابل درک است. زیرا این عارضه در صورت درمان مناسب می تواند زندگی شما را مختل نماید. آندومتریوز هیچ درمانی ندارد ولی علائم آن قابل کنترل و مدیریت می باشد. برای مدیریت این علائم راه حل هایی همچون استفاده از دارو و جراحی وجود دارد. شاید پزشک متخصص زنان ابتدا معالجات کم خطر تر را تجویز نماید و در صورت عدم بهبودی، عمل جراحی را پیشنهاد دهد.

علائم بیماری اندومتریوز

علائم آندومترویز می تواند متفاوت باشد. برخی از بانوان علائم خفیف و برخی دیگر علائم متوسط تا شدید را تجربه می نمایند. شدت درد شما نشانگر میزان گستردگی بیماری نمی باشد. ممکن است شما از نوع خفیفی از بیماری رنج ببرید، اما درد زیادی را تحمل نمایید. همچنین ممکن است بیماری به شدت قوی بوده ولی دردی که شما تجربه می نمایید اندک باشد. شما ممکن است موارد زیر را تجربه نمایید:

• قائدگی دردناک
  • درد در ناحیه زیر شکم قبل و در حین قائدگی
  • گرفتگی عضلات یک یا دو هفته قبل از قائدگی
  • خونریزی شدید در هنگام قائدگی یا خونریزی بین دوره های قائدگی
  • ناباروری
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • مشکل شدن حرکات روده ها
  • کمردردی که ممکن است در هر زمانی در دوران قائدگی شما به سراغتان بیاید.
برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر ماندانا لطفی یگانه می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و نظرات و سوالات خود را از ما بپرسید.

تشخیص اندومتریوز

علائم آندومتریوز می تواند مشابه علائم سایر شرایط مانند کیست تخمدان و بیماری التهابی لگن باشد. درمان درد های شما نیاز به تشخیص دقیقی دارد. پزشک متخصص زنان ممکن است برای تشخیص دقیق تر اقدام به تجویز آزمایش ها و بررسی موارد ذیل نماید:

• بررسی سوابق خانوادگی بیمار
  • معاینات پزشکی
  • سونوگرافی
  • لاپاراسکوپی

روش های درمان اندومتریوز

برای کنترل علائم کلافه کننده این بیماری، راه حل های مختلفی وجود دارد که متخصص زنان به شما کمک خواهد کرد که بهترین روش درمانی را برگزینید. این بیماری به دلیل مشکلاتی که در زمینه باروری ایجاد می کند، درد و ترس از عدم تسکین می تواند مشکلاتی را در زمینه روحی پدید بیاورد. گزینه هایی که برای درمان پیش روی شما قرار می گیرد شامل:

• درمان آندومتریوز
  • داروهای کنترل درد
  • هورمون تراپی
  • داروهای ضد بارداری
آندومتریوز چیست؟

باروری و اندومتریوز

در صورتیکه از عارضه آندومتریوز رنج می برید، ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوید. بین 30 الی 50 درصد از بانوانی که به آندومتریوز مبتلا می باشند، ممکن است ناباروری را نیز تجربه نمایند. آندومتریوز می تواند از راه های مختلفی همچون تخریب آناتومی سالم لگن، چسبندگی، زخم کردن لوله های فالوپ، التهاب ساختار لگن، تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن، تغییر هورمون های بدن، اختلال در تخمک گذاری و تغییر کیفیت تخمک ها بر روی باروری شما اثر بگذارد.

در صورتیکه بیماری آندومتریوز شما به مرحله ای رسیده باشد که نیاز به جراحی پیدا نماید، متخصص زنان شما اقدام به تخریب و یا برداشتن بافت های آسیب دیده می نماید. این درمان می تواند آناتومی طبیعی بدن شما را به حالت نرمال برگردانده و به عملکرد طبیعی آن کمک می کند. شانس بارداری شما پس از این جراحی به خصوص زمانیکه اندومتریوز در مرحله متوسط تا شدید باشد، افزایش می یابد. ترکیبی از درمان های دارویی و جراحی برای بیمارانی که اقدام به انجام آی وی اف می نمایند، می تواند مفید باشد. به طور کلی درمان مناسب برای هر بیمار می تواند متفاوت باشد.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴۰

صفحه اینستاگرام: drmandanalotfi

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه نمایید.​

Source: https://www.reproductivefacts.org/news-and-publications/patient-fact-sheets-and-booklets/documents/fact-sheets-and-info-booklets/endometriosis-does-it-cause-infertility/

هجده + 20 =