از علل تا درمان اختلال قاعدگی

اختلال قاعدگی در هر زمان که رخ دهد می تواند نشانه وجود بیماری در بدن زنان تلقی شود. قاعدگی شامل اختلالات گوناگونی است که هر کدام، عوارض و دلایل متفاوتی دارند؛ بنابراین در درمان این اختلال هیچ‌ گاه نباید سهل انگاری کرد.

روش های درمان اختلال قاعدگی با توجه به علت آن متفاوت خواهد بود.

پریود یا چرخه عادت ماهانه چیست؟

تغییراتی که در بدن زنان به منظور آماده سازی برای بارداری اتفاق می‌ افتند، پریود یا چرخه ی قاعدگی را تشکیل می‌ دهند.

به این صورت که در هر ماه در فرآیند تخمک گذاری یکی از تخمدان ها، یک تخمک را آزاد می‌کند. این آزادسازی با تغییرات هورمونی همراه است و موجب ضخیم شدن دیواره رحم می شود. زمانی که تخمک گذاری انجام شود ولی تخمک بارور نشود، دیواره ضخیمی که در رحم تشکیل شده بود فرو می‌ریزد و بقایای آن به صورت خون از بدن خارج می شوند. این چرخه هر ماه یک بار پیش می‌آید.

از علل تا درمان اختلال قاعدگی

علائم اختلال قاعدگی

در صورتی که زمان قاعدگی نامنظم شود و فاصله هر بار رخ دادن آن، بیشتر یا کمتر از ۲۱ الی ۳۲ روز باشد و طول مدت آن کمتر یا بیشتر از دو الی هفت روز باشد، اختلال قاعدگی رخ داده است.

البته یکی دیگر از علائم اختلال قاعدگی، خارج شدن کمتر از ۳۰ سی سی یا بیشتر از ۸۰ سی سی خون از بدن می باشد. یکی دیگر از نکات شایان ذکر در مورد اختلال قاعدگی، رنگ خونی است که از بدن خارج می شود.

خون پریود نباید بیش از حد تیره و یا روشن باشد و حالت قیری شکل پیدا کند. ناگفته نماند که پریود شدن دختران معمولاً طولانی و تا حدودی نامنظم تر است، اما با بالا رفتن سن، چرخه عادت ماهانه شکل منظم تری پیدا می کند و طول آن کمتر خواهد شد.

البته به طور اساسی چرخه قاعدگی در افراد مختلف، حالت های متفاوتی دارد. برخی درد بیشتر و برخی دیگر درد کمتری را تجربه می‌ کنند، همچنین خونریزی بدین طریق است که در برخی افراد شدیدتر و در برخی دیگر سبک تر است.

اختلال قاعدگی و پریود نامنظم چیست؟

علت پریود نامنظم در دختران تازه به بلوغ رسیده با افرادی که بزرگسال هستند تا حدودی متفاوت می باشد.

نا منظم بودن سیکل قاعدگی خصوصاً در حالتی که فرد زمینه ژنتیکی هم داشته باشد در سال‌های آغازین بلوغ تا حدودی طبیعی است؛ اما در مورد افراد بزرگسال که چند سال از بلوغشان گذشته است، بروز برخی از علائم از جمله دردهای خیلی شدید، غیر طبیعی بودن رنگ خون خارج شده از بدن و زیاد بودن حجم خونریزی می تواند ازعلائم اختلال قاعدگی به حساب بیاید.

علائم اختلال قاعدگی را چگونه شناسایی کنیم؟

• زمان آغاز و به پایان رسیدن عادت ماهانه خود را همیشه در تقویم یادداشت کنید.
  • میزان خون خارج شده از بدن برای بررسی وجود لخته و نیز حجم آن را در نظر بگیرید و بگویید هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض پد پیدا می‌کنید.
  • خلق و خوی افراد در دوران پریودی تا حدودی دستخوش تغییر خواهد شد، اما میزان تغییرات خلق و خو را هم در نظر بگیرید.
  • احساس درد در دوران عادت ماهیانه تا حدودی طبیعی است؛ اما اگر شدت آن زیادتر از حد تحمل باشد نیزغیرطبیعی است.
  • در صورت بروزهر یک ازعلائم بالا هر چه سریعتر به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید و درمان را آغاز نمایید.
 بزرگسالان در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید هرچه سریعتر به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند و ریشه این مشکل را مورد بررسی قرار دهند. پس از تشخیص علت اختلال قاعدگی، مراحل درمان آن باید آغاز شود و تا زمان درمان کامل اختلالات قاعدگی، نباید درمان متوقف شود.

دلایل پریود نامنظم و عوامل ایجاد اختلال قاعدگی چیست؟

مشکلات گوارشی

از جمله اضافه وزن و لاغری شدید، بی اشتهایی عصبی، خوردن مواد غذایی ناسالم و… می‌تواند باعث بروز اختلال قاعدگی شود.

پلی کیستیک بودن تخمدان ها

سیستم غدد درون ریز بدن یا بزرگ بودن غیرعادی تخمدان ها و وجود فولیکول باعث ایجاد «کیست» در رحم می شود. سندروم تخمدان پلی کیستیک، علاوه بر نامنظم کردن پریود می تواند باعث افزایش موهای زائد، جوش، آکنه و نازایی نیز بشود.

التهاب لگن

عامل عفونی موجب ایجاد التهاب در لگن و در نتیجه اختلال قاعدگی می شود.

وجود فیبروم در رحم

توده های غیر سرطانی که به نام فیبروم در رحم رشد می کنند و باعث درد فراوان و اختلالات در دوران قاعدگی می شود.

اختلال هورمونی

اختلالات هورمونی به طور غیر مستقیم در ایجاد اختلالات قاعدگی موثرند.

انواع دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی در اصطلاح پزشکی دسیمنوره نامیده و به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند.

این دردها پیش از قاعدگی، آغاز و تا حدود چند روز پس از قاعدگی ادامه پیدا خواهد کرد.

دردهای اولیه قاعدگی همزمان با شروع قاعدگی آغاز و به مدت ۲ الی ۳ روز ادامه پیدا می‌کند.

دردهای ثانویه پیش از دوران عادت ماهانه آغاز و تا چند روز پس از آن ادامه خواهند یافت.

درمان اختلال قاعدگی

در گام اول باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و انجام آزمایشات و معاینات زیر نظر پزشک آغاز شود، تا علت بروز اختلال قاعدگی مشخص و مراحل درمانی آن آغاز گردد.

در پایان باید گفت اختلال قاعدگی در برخی از موارد می تواند بسیار خطرناک و جدی باشد. چرا که عواملی از جمله سرطان رحم، تخمدان، سرطان دهانه رحم، نازایی و… نیز نخستین علائم شان را به صورت اختلال قاعدگی نمایان می‌کنند.

دکتر ماندانا لطفی یگانه متخصص زنان زایمان و نازایی با سابقه ای پربار در زمینه درمان اختلالات قاعدگی و بیماریهای زنان، آماده ارائه انواع خدمات پزشکی با بهره گیری از متد روز دنیا و به کارگیری پیشرفته ترین تجهیزات را دارد.

راه های ارتباطی با دکتر ماندانا لطفی یگانه:

شماره های تماس: ۰۹۰۲۸۸۱۸۵۸۴ – ۰۲۱۲۶۸۰۶۱۴

3 × سه =